Sladder-på-jobben-CB8345574
Sladder-på-jobben-CB8345574

En dødssynd å lyve på jobben

Å lyve for å skjule sine egne feil og baksnakke kolleger, er de vanligste syndene medarbeidere begår på jobben, ifølge en britisk undersøkelse.

Publisert

(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Britiske Institute of Leadership and Management, ILM, har spurt 1600 ledere om hva de mener er uetisk atferd på jobben, skriver de svenske arbeidsmiljømagasinet Arbetsliv på nett.

Å lyve for å skjule sine feil, prate nedsettende om kolleger eller skylde på andre når man ikke har gjort jobben sin, er de vanligste forsyndelsene medarbeidere begår, ifølge lederne som svarte på undersøkelsen.

Lag etiske retningslinjer

Felles vurderinger og etiske retningslinjer på arbeidsplassen er en måte å få bukt med fusk og uetisk oppførsel på. I virksomheter som hadde slike retningslinjer på plass, var medarbeiderne ikke like tilbøyelige til å jukse, ifølge undersøkelsen.

Synliggjør ukulturen

– For å få bukt med fusk på arbeidsplassen, er det viktig å gå grundig inn i bedriftskulturen og arbeidsmiljøet, mener Charles Edvin i ILM.

– Om ansatte forsøker å skjule sine feil, kan det være et tegn på en ukultur som fører til at ansatte ikke våger å være ærlige. Om folk sykmelder seg uten å være syke, kan det være et tegn på at medarbeiderne er stresset og overbelastet. I mange tilfeller er slik atferd tegn på dypereliggende problemer i bedriftskulturen. Dersom de blir synliggjort, går det an å bekjempe problemene og samtidig heve arbeidsmoralen og ytelsen. Det hjelper virksomhetene med å forebygge kriser, og de blir bedre rustet for fremtiden, mener han.

De vanligste syndene

● Lyve for å skjule sine egne feil (72 prosent).

● Ta snarveier (72 prosent).

● Baktale kolleger (68 prosent).

● Skylde på andre når man ikke har gjort jobben sin (67 prosent).

● Lure seg unna arbeidsoppgaver når ingen oppdager det (64 prosent).

● Lyve for å skjule andres feil (63 prosent).

● Ta æren for kollegers arbeid (57 prosent).

● Ta en sykedag selv om man er frisk (56 prosent).

● Lyve om sin kompetanse og erfaring (54 prosent).

● Stjele fra jobben (52 prosent).

(arbetsliv.se)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"