Dessverre foregår det mobbing ute på arbeidsplassene, og lederne er ikke alltid like flinke til å oppdage den. Derfor må lederne bli mer bevisst på fenomenet og ha en strategi for å komme mobbingen til livs.
En hånlig bemerkning, sladder eller et par kvikke kommentarer. Mobbing på arbeidsplassen kan ha mange former og kan forekomme på alle arbeidsplasser, skriver det danske nettstedet business.dk.
Lederne ser det ikke
Ofte vil mange ledere si at det ikke foregår mobbing på deres arbeidsplass, og like ofte med god grunn, for jeg tror ikke at vi som ledere alltid ser de situasjonene der en medarbeider utsettes for en nedverdigende, sårende eller ubehagelig behandling av én eller flere kolleger.
Det er ikke bevisst at ledere ikke vil se det, men det kan være vanskelig å oppdage fordi det ofte foregår mer indirekte og skjult.
Lederen har ansvaret
Det er alltid lederen som har ansvaret. Derfor skal du som leder legge en strategi for mobbingen – både for å forebygge den og for å gi dine medarbeidere kunnskap om hva de skal gjøre hvis de blir mobbet. Lederne har plikt til å forebygge mobbing ved å sikre at konflikter håndteres fornuftig, og ved at gå foran som rollemodeller for å skape en god kultur. Og så må de selvfølgelig gripe inn overfor den mobbingen som likevel måtte oppstå.
Sjekk rutinene
Mobbing kan i noen tilfeller være et resultat av dårlig tilrettelagte arbeidsrutiner, på samme vis som en dårlig bedriftskultur også kan gi grobunn for mobbing. Derfor kan det ofte være en fordel for ledelsen å sette søkelyset på de mer generelle rutinene i virksomheten.
Det kan være vanskelig å unngå mobbing. Det kan oppstå på alle arbeidsplasser og kanskje noen ganger i team der man minst venter det. Derfor er det viktig at du som leder er klar til å håndtere situasjonen, hvis den oppstår.
Ta mobbing på alvor
Der finnes mange gode råd som du kan ta i bruk ved mistanke om mobbing, og som sikkert allerede finnes i mange virksomheters personalhåndbok, men det er tre ting, som bør fremheves:
● Ta alltid henvendelser om mobbing på alvor.
● Hold døren åpen, og skap mulighet for henvendelser.
● Snakk med de involverte partene. Hold også individuelle samtaler med dem. Lytt til alle parter og alle synspunkter. Opplys om at den tillitsvalgte eller en kollega kan delta i alle samtaler. Gjør helt klart hvilken atferd som er akseptabel på arbeidsplassen og dermed også hvilken atferd som ikke tolereres.
Tilby hjelp
Vurder den ansattes tilstand, og tilby hjelp i form av for eksempel sykemelding, krisehjelp og/eller overflytting til en annen avdeling på arbeidsplassen.