HMS-pris-2011-Parko-Esso

Beste bensinstasjon på HMS

Esso-stasjonen Parko i Kristiansand har vunnet Norsk Petroleumsinstitutts HMS-pris i år. Både leder og ansatte er stolte vinnere.

Publisert

På bildet fra venstre: Frode Remme (Parko AS), Arild Jacobsen (Parko AS), Erik Ingebrigtsen (Esso Norge AS), Inger-Lise M. Nøstvik (NP) og Anne Fougner (Esso Norge AS). (Foto: Norsk Petroleumsinstitutt)

– Det er svært hyggelig og inspirerende for oss alle i bedriften å få en slik pris. Dette skal naturligvis markeres, slik at alle medarbeidere får del i prisen, sier Arild Jacobsen, fornøyd daglig leder ved Parko Kristiansand.

– Vi er imponert over nivået på de nominerte, sier Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt (NP). For oss er det både hyggelig og betryggende at våre samarbeidspartnere prioriterer dette arbeidet så sterkt. Å dele ut denne prisen er en videreføring av oljeselskapenes sterke satsing på HMS-arbeid gjennom mange år. Oljeselskapene stiller meget strenge krav både til egen organisasjon og samarbeidspartnere, understreker generalsekretæren.

Imponerer på HMS

Parko er en forhandlereid stasjon i Essokjeden. Den ligger i Kristiansand sentrum, og har 25 ansatte og døgnåpen drift. Stasjonen består av bensinstasjon, verksted, vaskehall og parkeringshus. Parko gikk seirende ut av konkurransen blant annet på grunn av et velfungerende og godt implementert internkontrollsystem både for HMS og på området matsikkerhet.

– Parko imponerer på HMS. Nye rutiner blir alltid presentert på personalmøter, der bakgrunn og hensikt blir gjennomgått og diskutert. Bare på avfallsortering gjenvinner de nå rundt 80 prosent. Volumet på restavfall er redusert drastisk, selv om volumet på driften er doblet. Dette er veldig bra, sier Nøstvik.

Første miljøsertifiserte stasjon

Kristiansand kommune etablerte i sin tid miljøsertifikatet Miljøfyrtårn. Parko arbeidet da målrettet mot å sertifisere bedriften, og fikk sertifikatet i 2001 – som første bedrift i bransjen – og bidro til å utforme de første bransjekravene. I alle år siden har Parko jobbet mot å ha best mulig kvalitet og kontroll på driften. Da Esso for noen år tilbake utleverte nytt oppdatert HMS-system til samtlige Esso-stasjoner i Norge, fikk de et uvurderlig verktøy, og inspirasjon til å utvikle seg videre.

- Godt HMS-arbeid tar tid

– Vi opplever engasjement blant våre ansatte i forholdet til HMS. De ser verdien og behovet for de rutiner vi alle må følge, sier Jacobsen.

Parko fikk hele 97 prosent score på revisjonsskjemaet og ønsker kontroller velkommen:

– Vi ønsker å tilstrebe 100 prosent kvalitet på vårt HMS-arbeid. Vi er derfor svært takknemlig for at vi har vært så heldige å få vårt HMS-arbeid vurdert av NPs revisjonskomité. Når revisorene eller andre finner feil, så retter vi på feilene snarest, forteller Jacobsen.

Tre råd for å lykkes med HMS

Arild Jacobsen har tre råd for å lykkes med godt HMS-arbeid:

– For det første bør det være et like naturlig mål å holde orden på HMS-arbeidet som på regnskapene. For det andre handler HMS-arbeid om holdninger. Det å skape gode, grunnleggende holdninger er bedriftsledelsens ansvar, og starter med bedriftens leder. Sist er det viktig å huske på at det tar tid å etablere et godt HMS-system i bedriften. Start i dag, begynn fra en kant og sett deg nytt mål, uke for uke. Få med dine kolleger på å nå målet. Delegér ansvar, oppfordrer Jacobsen.

Tre nominerte

Det er sekstende gang Norsk Petroleumsinstitutt (NP) deler ut prisen, og det var mange gode kandidater: Det er i dag om lag 1800 bensinstasjoner og automatanlegg i Norge. NPs medlemmer representerer 98 prosent av det totale bensinstasjonsmarkedet.

Det var nominert tre kandidater fra selskapene Esso, Shell og Statoil, og juryen tok sin avgjørelse basert på et omfattende spørreskjema, intervjuer med de ansatte, sjekk av HMS-dokumentasjon og befaring inne og ute på stasjonene. Revisorene hadde i år valgt å opprettholde fokus fra i fjor på spørsmål knyttet til ran, trusler og vold mot ansatte. Stasjonen hadde høy score på alle disse punktene.

Om prisen

Prisen ble utdelt på NPs årskonferanse i Oslo den 8. november. Det er sekstende gang Norsk Petroleumsinstitutt (NP) deler ut HMS-prisen. Formålet er å rette oppmerksomhet mot arbeidet som gjøres innenfor Helse, Miljø og Sikkerhet i bransjen. Det konkurreres i to kategorier; bensinstasjoner og transportører. Det er oljeselskapene som velger hver sin kandidat i de to klassene og nominerer dem til prisene. Et revisjonsteam besøker alle de nominerte og vurderer dem etter faktisk oppnådde resultater og etter hvordan HMS-arbeidet blir organisert og drevet i praksis.

(Pressemelding)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uken!Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS