Facebook-på-jobb-CB1255497-
Facebook-på-jobb-CB1255497-

Facebook har blitt den nye kaffepausen

Vi bruker for mye tid på Facebook, viser en dansk undersøkelse. Facebook har blitt en ny form for kaffepause, sier forsker. Men arbeidsgiverne er ikke glade.

Publisert

(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Har du det også travelt med å like og kommentere bilder fra den siste familiesammenkomsten mens du er på jobb? I så fall er du ikke alene, for vi er glad i å bruke Facebook mens vi er på jobb. Nesten hver fjerde arbeidstaker logger seg på minst to eller flere ganger i løpet av arbeidsdagen, viser en rundspørring i regi av det danske nettstedet avisen.dk.

Og det setter sine spor i danske virksomheter. Det blir brukt for mye tid på andre ting enn arbeidet, mener Dansk Arbeidsgiverforening (DA).

– Tallene i undersøkelsen har store konsekvenser. Det undrer meg hvor mye tid folk generelt bruker på private gjøremål på jobben, sier Flemming Dreesen i DA.

Merkes på bunnlinjen

Og bruken av Facebook merkes på bunnlinjen. Ifølge en undersøkelse fra 2010 koster det nesten 11 milliarder kroner i året når danskene ”liker” og kommenterer i stedet for å arbeide.

Flytende arbeidstid

Også bransjeorganisasjonen Dansk Erhverv er bekymret over undersøkelsen.

– Men det kan ha sin logiske forklaring, mener Rikke B. Ørum, leder for HR og arbeidsmiljø.

– Det er mange som har flytende arbeidstid og som også arbeider hjemme om kvelden. Derfor blir grensene mellom arbeid og fritid mer uklare, og det er mer legitimt å ta en pause på Facebook, sier Ørum.

Samtidig bruker flere virksomheter Facebook og andre sosiale medier som en reklamekanal, forklarer hun. Derfor er Facebook også blitt mer utbredt.

En online kaffemaskin

Bruken av Facebook kan skyldes at det har skjedd en endring i den måten vi er sosiale på når vi er på jobb, mener en forsker i sosiale medier.

– Før sludret vi kanskje mer med kollegene ved kaffemaskinen på kjøkkenet eller i røykepausen. Nå kan vi ha et digitalt fellesskap på Facebook, også hvis vi arbeider hjemme. Det er blitt en online kaffemaskin, sier Lisbeth Klastrup, lektor og forsker i sosiale medier ved IT Universitet i København.

Hun forklarer at store virksomheter har begynt å lage sine egne, lukkede sosiale nettverk. Det kalles "Social business", og poenget er å bruke de sosiale mediene på en konstruktiv måte.

– Du kan for eksempel klikke ”like” når en kollega er ferdig med en arbeidsoppgave. Det kan skape sammenheng og arbeidsglede,” sier hun.

Viktig å være offline

– Men å gå på Facebook betyr ikke alltid et avbrekk i arbeidet. Det kommer helt an på hva slags jobb du har, mener Eva Jakobsen, som blant annet arbeider med stressrådgivning i Dansk Journalistforbund.

– For folk som sitter konsentrert foran en skjerm hele dagen, er det ikke en pause å gå på Facebook, for hjernen fortsetter å jobbe, sier hun.

Personer med den slags arbeid skal i stedet bruke kroppen i pausen.

– Gå en tur rundt bygningen eller ta trappa i stedet for heisen. Omvendt kan personer med et fysisk arbeid gjerne gå på Facebook i sine pauser, sier Jakobsen, som har to gode råd til dem som bruker for mye tid på Facebook:

– Det er blitt forsket mye på stress. Det som virker er meditasjon og mosjon. Og det gjør du ikke på Facebook, sier hun.

(avisen.dk)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"