Europeisk-stresskampanje-CB
Europeisk-stresskampanje-CB

Stor europeisk stresskampanje

I dag lanseres den europeiske stresskampanjen "Gode arbeidsplasser forebygger stress". Kampanjen samordnes i mer enn 30 land, og mer enn 60 virksomheter fra hele Europa deltar.

Publisert

(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Arbeidsmiljøkampanjene i regi av Det europeiske arbeidsmiljøorganet EU-OSHA regnes for å være de største HMS-kampanjene i verden, og i dag offentliggjorde EU-OSHA navnene på den første puljen av offisielle europeiske kampanjepartnere i "Et sikkert og godt arbeidsmiljø"-kampanjen for 2014–2015, "Gode arbeidsplasser forebygger stress".

Bredt spekter av partnere

Kampanjepartnerne kommer fra en rekke forskjellige sektorer, og inkluderer arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner, teknologiplattformer, frivillige organisasjoner og multinasjonale selskaper. I tillegg kommer kampanjens mediepartnere, som vil være med og formidle hvor viktig det er å håndtere arbeidsrelatert stress og psykososiale risikoer på arbeidsplassen.

Samordnet i over 30 land

Kampanjene samordnes i mer enn 30 land, og regnes for å være de største HMS-kampanjene i verden. Stress, som er tema for 2014–15-kampanjen, er det nest hyppigst rapporterte arbeidsrelaterte helseproblemet i Europa, og antas å være årsaken til over halvparten av alle tapte arbeidsdager. Kampanjepartnerne vet at når man lykkes med å takle psykososiale risikoer, slår dette positivt ut på de generelle forretningsresultatene – særlig når det gjelder langsiktig bærekraftighet og samfunnsansvar. De ønsker derfor å gå foran med et godt eksempel og oppmuntre andre organisasjoner til å ta tak i stressproblemet.

Alle engasjert i å takle stress

Alle disse organisasjonene har én ting til felles: – De er lidenskapelig opptatt av å håndtere stress og psykososiale risikoer, sier EU-OSHAs direktør, dr. Christa Sedlatschek.

De offisielle kampanjepartnerne er en engasjert gruppe av ledende aktører i håndtering av arbeidsrelatert stress. Partnerne vil bidra til å spre kampanjens budskap om at psykososiale risikoer kan håndteres på samme måte som alle andre HMS-relaterte problemstillinger.

EU-OSHA oppfordrer alle europeiske og multinasjonale organisasjoner til å bli offisielle kampanjepartnere. Den andre søknadsrunden for potensielle kampanjepartnere varer fram til 31. oktober. Du kan lese mer om kampanjen her.

(Pressemelding)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"