FELLESSKAP: Kanskje er det akkurat i år vi trenger julebord som et lite pusterom, en velfortjent pause sammen med gode kolleger der alle inkluderes og styrker opplevelsen av fellesskapet, mener Elisabeth Ege.Illustrasjonsfoto: Colourbox
Fem tips for et vellykket julebord
KRONIKK: Med dyrtid og dystre nyheter er julebordet på jobben kanskje viktigere enn noen gang. I denne kronikken deler Elisabeth Ege i Akan kompetansesenter fem gode tips om hvordan festen kan bli en god opplevelse for alle.
Festkomiteene på norske arbeidsplasser svinger seg om dagen,
og har det sikkert hektisk. Det er mye som skal planlegges og organiseres, alt
fra hvor dere skal ha julebordet, hva dere skal spise og hvor mange glass dere
skal drikke.
Det tradisjonsrike norske julebordet er kanskje viktigere
enn noen gang.
Internkontrollen
Allerede på 1900-tallet ble julebord en betegnelse på
matbord dekket med varme og kalde retter i hoteller og restauranter, og for
firmafester i ukene før jul.
I dag er julebord en fast tradisjon i mange virksomheter, en
sosial sammenkomst hvor det serveres julemat og mye godt i glasset. Julebord
kommer i alle varianter; lavbudsjett med papirduk og plastglass i kantinen,
hvite duker og glass med gratis bobler på stett, helg på høyfjellshotell eller spa-muligheter,
julelunsj og kanefart, med eller uten partner – eller internkontrollen som noen
kaller det.
Uansett innhold er hensikten for mange å markere slutten på
et arbeidsår, et slags overgangsritual der vi markerer året som har gått, og
ser fram mot det nye. Det er en fest der vi feirer oss selv i fellesskap med
kolleger. Alle skal med, og selv de som aldri er ute blåser støvet av den gamle
konfirmasjonsdressen.
At kollegaen ender opp med slipset på hodet etter en dram i
hver dansefot, får stort sett passere uten større ståhei enn litt latter
mandagen etter.
Et pusterom
I det dystre nyhetsbildet som har preget oss i lang tid blir
vi berørt og tar det innover oss. Vi hører fra arbeidsplasser bekymring overfor
ansatte som er preget av dyrtid, og noen virksomheter rigger seg med økonomisk
rådgivning for ansatte som trenger hjelp. Vi diskuterer rentehevinger og økte
matpriser ivrig i lunsjen.
Men skammen over ikke å få betalt regninger eller måtte
takke nei til jentekvelden på byen er vond, og den holdes skjult.
Samtidig trenger vi noen pusterom med positive ting. Da er
gode relasjoner og det sosiale livet helt grunnleggende for oss. Å være sammen
i det vanskelige og tunge, men også i gleden – gjør oss i stand til å stå i
utfordringer og vanskelige tider.
Espen Røysamb, forsker UiO, trekker fram at det er enkle
ting i livet som gode sosiale relasjoner, det å være sammen, og å gi til andre
som gjør oss glade og gir følelse av lykke.
Viktigere enn noen gang?
Jobben er for mange en livsstil. Vi bruker mer tid sammen
med kolleger enn med familien. Vi utvikler nære og gode vennskap med
medarbeidere, og betegner dem som venner. Da er det ikke vanskelig å forstå at
jobbfester bidrar til å bygge samhold og styrker fellesskapet.
Og kanskje er det akkurat i år vi trenger julebord som et
lite pusterom, en velfortjent pause sammen med gode kolleger der alle
inkluderes og styrker opplevelsen av fellesskapet.
Julebordet bør være et lyspunkt i mørketiden og en
bekymringsfri arena der alle ansatte blir invitert og inkludert. Kanskje er
dette et viktigere lyspunkt enn vi aner for mange, spesielt i år grunnet
bekymringer og dyrtid. Fordi «lykke-forskning» sier at det er de små
lyspunktene, enkle gleder som å være sammen som gjør oss glade. Og glade og
fornøyde medarbeidere er friskere og presterer bedre.
For å ivareta og oppnå hensikten med julebordet er det enda
viktigere at vi snakker om hvordan vi vil ha det, slik at alle har det bra.
Fem enkle tips
Så hvordan kan vi arrangere årets julebord slik at det blir
gøy og inkluderende for alle, uten å ta fra folk festgleden?
Snakk om drikkekulturen: Alle virksomheter har
stor nytte av å snakke om egen drikkekultur og forventninger til egne fester.
Altså stille seg spørsmålet hvordan har vi det når vi drikker sammen? Føler
alle seg velkommen og blir inkludert? Hva gjør dere dersom det skjer noe som oppleves
ubehagelig, hvem tar ansvar da?
Tilby drikke både med og uten: For å unngå å bli en
del av statistikken som sier at 12 prosent opplever drikkepress på jobbfester,
må dere sørge for å tilby like fristende alkoholfri drikke, som alkoholholdige.
En lunken Pepsi Max er ikke like kult som en fresh mocktail. Her er det mye å
velge mellom, dere må bare sørge for at det blir lett å velge.
Ikke spør: Så er det på tide å ikke være så opptatt
av hva kollegaen din drikker og ikke spørre hvorfor. Det er litt pussig hvor
opptatt vi nordmenn er av det. Men det er en privatsak og kan for noen være
ubehagelig eller irriterende å måtte forklare.
Inkluder alle: Vær kreativ med ulike samlende
aktiviteter som engasjerer alle ansatte. Det gjør at fokuset blir på noe annet
enn å drikke, og at flere ansatte kan bli kjent på tvers av avdelinger og
roller. Quiz, salsa-kurs, improteater – her er det kun fantasien som begrenser.
Vi treffer ikke alle med alt, men vi treffer alle med noe.
Håndter uønskede hendelser: Dersom det oppstår
uønskede hendelser, må det håndteres på en ivaretakende måte for alle
involverte. Det blir enklere dersom dere har snakket om det i forkant, og at
ledere går foran som et godt eksempel. Husk at dere skal møtes igjen mandag
morgen med rak rygg og gode minner.