Laptop-i-senga-CB4132026
Laptop-i-senga-CB4132026

Ikke ta pc-en med i senga

Leser du e-post på senga, ødelegger du evnen din til å være opplagt og kreativ på jobben neste dag.

Publisert

(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Å lese e-post på senga gjør deg mindre opplagt og kreativ i arbeidet dagen etter, viser en ny studie fra Roskilde Universitet i Danmark. To avgangsstudenter har undersøkt hva blant annet en kort og forstyrret nattesøvn gjør med den enkelte medarbeiders evne til å være innovativ, skriver videnskab.dk.

Urovekkende konkusjon

– Vi kan se at de medarbeiderne som lå i senga om kvelden med laptop og smarttelefoner og besvarte e-post, fikk en mye mer urolig søvn. Når folk hadde brukt kvelden på å besvare arbeidsrelatert e-post, var de mindre opplagte på jobb dagen etter. De som tok pc-en med til sengs, vurderte seg selv også som uegnet til å gå i gang med kreative prosesser, forklarer Claes Ziehm Mortensen, den ene av de to studentene bak studien.

Følg lysets døgnrytme

At pc-er og jobbmail i senga ødelegger neste dag på arbeidet, skyldes ifølge Mortensen at det kunstige lyset fra de elektroniske apparatene forvirrer hjernen slik at den ikke vet om det er dag eller natt. Dette gir en dårlig og urolig nattesøvn. Neste dag er du mindre opplagt, du har mindre energi og dårligere samarbeidsevner, noe som går ut over kreativiteten.

Derimot har de ansatte som følger sollysets naturlige døgnrytme, en langt bedre nattesøvn og et mye større overskudd på jobben og kan levere den innovasjonen som virksomheten i mange tilfeller skal leve av.

– Det gjør jo at man må stille seg selv spørsmålet: Kan en virksomhet kreve av sine medarbeidere at de går til sengs i god tid? Kanskje skal virksomheter signalisere at det er en god idé at de ansatte ikke føler seg tvunget til å arbeide og besvare e-post i de seine kveldstimer da det går ut over deres arbeid dagen etter, sier Mortensen.

Laptop i senga en dårlig idé

Ifølge søvnforsker Birgitte Rahbek Kornum ved Glostrup Hospital er det veldokumentert at kunstig lys i senga kan forstyrre nattesøvnen: – Når mørket faller på, begynner hjernen å produsere stoffet melatonin som får kroppen til å slappe av, forteller hun.

Nivået av melatonin når sitt maksimum omkring klokka ett om natta og sikrer en god nattesøvn.

Kunstig lys gir urolig søvn

Kunstig lys kan likevel utsette det tidspunktet da melatoninen blir frigitt i hjernen, så den først når sitt maksimum altfor seint på natta. Det gjør at den første delen av søvnen blir mindre god.

– Spesielt blått lys kan utsette hjernens produksjon av melatonin. Derfor begynner hjernen først å produsere melatoninen etter at pc-en er slått av. Ut fra en søvnforskers synspunkt er det en meget dårlig idé å sitte og kikke på en pc, tv eller et nettbrett rett før man skal sove, sier Rahbek Kornum.

Kunstig lys forvirrer hjernen

Lys påvirker ikke bare nattesøvnen. Lys har en avgjørende innflytelse på hele døgnet.

Ansatte med den dårligste belysningen på kontoret beskrev sin arbeidsdag mindre positivt og ga uttrykk for at de hadde mindre energi.

– Våre hjerner registrerer lyset omkring oss og forteller oss om det er dag eller natt. Bare naturlig lys får hjernen til å tro at det er dag, og det frigir noen stoffer i hjernen som gjør oss mer kreative gjennom energi og følelsen av glede. Hvis lyset ikke føles naturlig, tror hjernen at det er natt, og så sitter vi i stedet og gjesper og føler oss uopplagt, forklarer Mortensen.

Avtal møter utendørs

Claes Ziehm Mortensen anbefaler derfor at både virksomheter og ansatte tenker over hvordan søvn og lys påvirker den enkelte medarbeider. For eksempel peker han på at utendørsmøter er en svært god idé:

– Hvis to eller tre mennesker har et møte, kan det være lurt at de tar det mens de går en tur og på den måten får litt naturlig lys. Det skal ikke mer til enn 12-20 minutters sollys for å bedre humøret og energinivået, sier han.

Birgitte Rahbek Kornum er helt enig:

– Lys er spesielt viktig om morgenen og om formiddagen. På de tidspunktene kan et godt tilskudd med sollys få hjernens melatoninnivå til å bli synkronisert med døgnrytmen. Derfor er det en særdeles god idé, forteller søvnforskeren.

Claes Ziehm Mortensen peker også på at det kan være smart at bedriftene forteller sine ansatte at de ikke skal besvare jobb-mail altfor tett på midnatt.

– Stå heller tidligere opp, sier han.

(videnskab.dk)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"