HMS-5-13-forside
HMS-5-13-forside

HMS-magasinet er i posten

HMS-magasinet nummer 5 er snart ute hos leserne. Tema i bladet er brannsikkerhet, nødlys og ledesystemer.

Publisert

(Omslagsfoto: Jan Tveita)

Strømmen storsenter opplevde en større brann i 2000. Brannen oppsto i en kassadisk hos en leietaker. Med to unntak var alle butikkene åpnet igjen i løpet av 24 timer.

Vi har besøkt Strømmen storsenter for å få vite mer om hvordan kjøpesenteret organiserer brannvernarbeidet sitt i dag. Til tross for store utvidelser gjennom de siste årene har senteret god kontroll, takket være god organisering og godt samarbeid med butikkene. Les mer om dette i bladet!

I dette nummeret av HMS-magasinet har vi også sett på hva som er nytt med tanke på nødlys og ledesystemer, også en viktig del av brannsikkerheten. Vi har besøkt Haukerød skole i Sandefjord, en splitter ny skole, og et forretningsbygg i Akersgata i Oslo for å se på ulike løsninger.

Hun møtte veggen

Merete Hansen-Møllerud skulle starte eget firma, ta seg av to mindreårige barn og bygge hus med familien i hjembygda – samtidig. Det måtte gå galt. Det manglet ikke på advarsler fra nærmiljøet, likevel brant hun seg ut.

Les mer i dette nummeret av HMS-magasinet om hvordan Merete kom seg på føttene igjen etter at det sa stopp.

Mye miljøstoff

Du finner også mye spennende lesestoff om miljø og miljøledelse i bladet. Du kan lese om Sandefjord kommune, som har utviklet ”Hovedkontormodellen” i samarbeid med Stiftelsen Miljøfyrtårn. Hovedkontormodellen forenkler sertifiseringsarbeidet for større offentlige og private virksomheter – uten at det går på bekostning av kvaliteten i miljøarbeidet.

Leverer søppel – får energi igjen

En stadig større andel av fjernvarmen som produseres i Norge, stammer fra fornybar energi. Returkraft i Kristiansand er en stor og viktig produsent av fornybar energi. Restavfallet fra sørlandsbyens innbyggere leveres tilbake igjen til byen i form av fjernvarme. Les mer om Returkraft i bladet!

Fant den røde tråden

Flybagasje er tungt. Bagasjestuerne i SAS Ground Handling (SGH) på OSL Gardermoen løfter i snitt mellom fem og sju tonn pr. skift, noe som tilsvarer mellom 300 og 400 kolli á 20 kilo hver arbeidsdag. Den ensidige og tunge fysiske belastningen sliter voldsomt på kroppen, men SGH mener å ha funnet den røde tråden i sykefraværsarbeidet: Fysioterapeuter som behandler de ansatte etter en spesiell metode ute på arbeidsplassen. Dette samarbeidet sparer bagasjestuerne for smerter og belastningsplager og bedriften for sykefravær. Les mer om dette samarbeidet i HMS-magasinet!

De faste postene

Du får selvsagt de faste postene om blant annet juss og arbeidsmiljø, nytt fra forskning og gode virksomhetseksempler fra Idébanken IA i bladet også.

God lesning!

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"