The Thief Foto Knut Ramstad
The Thief Foto Knut Ramstad

Til topps i bærekraftighet

Nordic Choice Hotels fikk en topplassering i merkevareundersøkelsen Sustainable Brand Index.

Publisert

The Thief på Tjuvholmen i Oslo er et av de nyeste hotellene i Nordic Choice Hotels. (Foto: Knut Ramstad)

Sustainable Brand Index er Skandinavias største merkevareundersøkelse for bærekraftighet. 18 000 mennesker i Sverige, Norge, Danmark og Finland deltar i undersøkelsen. I 2013 ble 450 merkevarer undersøkt. I Norge er det 88 merkevarer som er med i kåringen. Nordic Choice Hotels fikk 3.plassen.

Miljøansvar utenfor hotelltrappa

Vi satser ikke på samfunnsansvar for å få topplasseringer, men det er alltid hyggelig at vårt arbeid blir lagt merke til, sier adm. direktør Torgeir Silseth i Nordic Choice Hotels.

Silseth tror det er systematikken i arbeidet som gjør at selskapet blir lagt merke til.

Nordic Choice er opptatt av å ta ansvar utenfor hotelltrappa, fordi kjeden mener det er riktig å gi noe tilbake til samfunnet. Nordic Choice kaller det WeCare.

People, planet and profit

Nordic Choice har i mange år rapportert etter en trippel bunnlinje, under kategoriene people, planet and profit. På den måten blir WeCare-arbeidet en del av den daglige driften.

Av 12 000 ansatte har 24 prosent av alle medarbeidere og 10 prosent av alle ledere i Nordic Choice Hotels bakgrunn utenfor Skandinavia. Selskapet ble i 2012 nominert til Mangfoldsprisen for innsatsene for et inkluderende arbeidsliv.

Satser på bærekraftig mat

I 2012 har Nordic Choice blant annet bidratt til å bevare 55 000 hektar med regnskog som tilsvarer 70 000 fotballbaner. I tillegg har hotellene redusert antallet leveranser og transport med 16,5 prosent sett i forhold til 2010. I 2013 vil bærekraftig mat være et viktig satsningsområde. Med 20 000 gjester daglig handler matsatsningen om å bedre helsa vår, klima og miljøet. Nordic Choice har som mål å servere sunn, god og bærekraftig mat, som fremmer både dyrevelferd og rettferdige vilkår for dem som produserer råvarene.

Silseth lover at WeCare-arbeidet skal fortsette med full styrke.

– Vi har nettopp sluttført en prosess der WeCare-tankegangen skal gjennomsyre selskapet i enda sterkere grad. Topplasseringer er motiverende, men vi driver med dette fordi vi mener det er riktig. Derfor vil samfunnsansvar alltid spille en avgjørende rolle hos oss, avslutter han.

(Pressemelding) Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"