The Thief på Tjuvholmen i Oslo er et av de nyeste hotellene i Nordic Choice Hotels. (Foto: Knut Ramstad)
Sustainable Brand Index er Skandinavias største merkevareundersøkelse for bærekraftighet. 18 000 mennesker i Sverige, Norge, Danmark og Finland deltar i undersøkelsen. I 2013 ble 450 merkevarer undersøkt. I Norge er det 88 merkevarer som er med i kåringen. Nordic Choice Hotels fikk 3.plassen.
Miljøansvar utenfor hotelltrappa
Vi satser ikke på samfunnsansvar for å få topplasseringer, men det er alltid hyggelig at vårt arbeid blir lagt merke til, sier adm. direktør Torgeir Silseth i Nordic Choice Hotels.
Silseth tror det er systematikken i arbeidet som gjør at selskapet blir lagt merke til.
Nordic Choice er opptatt av å ta ansvar utenfor hotelltrappa, fordi kjeden mener det er riktig å gi noe tilbake til samfunnet. Nordic Choice kaller det WeCare.
People, planet and profit
Nordic Choice har i mange år rapportert etter en trippel bunnlinje, under kategoriene people, planet and profit. På den måten blir WeCare-arbeidet en del av den daglige driften.
Av 12 000 ansatte har 24 prosent av alle medarbeidere og 10 prosent av alle ledere i Nordic Choice Hotels bakgrunn utenfor Skandinavia. Selskapet ble i 2012 nominert til Mangfoldsprisen for innsatsene for et inkluderende arbeidsliv.
Satser på bærekraftig mat
I 2012 har Nordic Choice blant annet bidratt til å bevare 55 000 hektar med regnskog som tilsvarer 70 000 fotballbaner. I tillegg har hotellene redusert antallet leveranser og transport med 16,5 prosent sett i forhold til 2010. I 2013 vil bærekraftig mat være et viktig satsningsområde. Med 20 000 gjester daglig handler matsatsningen om å bedre helsa vår, klima og miljøet. Nordic Choice har som mål å servere sunn, god og bærekraftig mat, som fremmer både dyrevelferd og rettferdige vilkår for dem som produserer råvarene.
Silseth lover at WeCare-arbeidet skal fortsette med full styrke.
– Vi har nettopp sluttført en prosess der WeCare-tankegangen skal gjennomsyre selskapet i enda sterkere grad. Topplasseringer er motiverende, men vi driver med dette fordi vi mener det er riktig. Derfor vil samfunnsansvar alltid spille en avgjørende rolle hos oss, avslutter han.