Asfalt legges i dag ved svært høy temperatur, opp til 170 – 180 grader. Det skaper farlig røyk og avdampning for asfaltarbeidere, skriver Arbeidsmandsforbundet på sine nettsider.
— Asfaltarbeidere har dobbelt så stor risiko for å utvikle luftveislidelser som ikke er kreft, sier overlege Britt Grethe Randem ved Oslo Universitetssykehus til VG. De er særlig utsatt for KOLS og bronkitt.
Vil redusere helsefare
Lavtemperaturasfalt-metoden (LTA) senker temperaturen med 25-30 grader. Metoden bruker vanndamp som bindevev i produksjonen. LTA kan redusere farlig røyk med 60 prosent og damp med 30 prosent, etter forsøk utført av kjemiforsker Raymond Olsen ved Statens arbeidsmiljøinstitutt.
LTA på dagsorden
— 19. november samles fagfolk, interesserte og andre for å sette bruken av lavtemperaturasfalt på dagsorden. Statens Vegvesen, Arbeidstilsynet, Fav, Stami og de berørte forbund vil holde korte innlegg.
– Det vil ha stor betydning for mange asfaltarbeideres helse hvis vi fikk flere til å gå over til å bruke LTA. Derfor spør vi om fremtiden for norske veier er lavtemperaturasfalt, sier forbundssekretær Svein Johnsen.