Reinertsen AS har gått ti år uten fraværsskader ved verkstedet i Orkanger. Gjennom de siste ti årene har verkstedet levert mer enn to millioner fabrikasjonstimer til oljeselskapene.
Reinertsen legger stor vekt på HMS og ønsker å være en foregangsbedrift på området. Motivasjonen ligger i at Reinertsen skal være den mest attraktive leverandøren. Det gjelder også HMS arbeidet.
– Jeg føler en sterk personlig forpliktelse for at alle våre medarbeidere skal komme helskinnet hjem hver eneste dag, sier Thomas Reinertsen i Reinertsen AS.
Nulltoleranse for ulykker
I HMS-arbeidet har Reinertsen null som mål for både ulykker, alvorlige hendelser, tap eller skader på menneske, materiell og miljø.
– Vi har krevende kunder, som er med og løfter oss videre. Vi må være av de beste i klassen for å få lov til å bli med i denne bransjen. Gode resultater kommer ikke av seg selv. Det krever mye av hele organisasjonen. Resultatene kommer først når vi jobber koordinert, helhetlig og systematisk over tid. Å lykkes med HMS arbeid krever tålmodighet, forklarer Thomas Reinertsen.
Milepæl
(Foto: Reinertsen AS)
– Vi er stolte av at verkstedet i dag når en milepæl med hele ti år siden siste skadefravær. Dette betyr at vi gjør mye riktig i Reinertsen, men jeg uroer meg for at vi ikke skal være nok på hugget, sier Reinertsen.
Etableringen i Murmansk viser også tilsvarende trend. Verkstedet i det nordvestlige Russland, er bygget etter samme modell som Orkanger.
– Våre kunder skal føle seg trygge på at prosjektene utføres med samme sikkerhet også der. Det har fungert utmerket så langt. Det må jobbes godt videre. Det skal være langsiktighet, og det er fortsatt mye som kan gjøres enda bedre, sier Thomas Reinertsen.