Tømmertransport-med-tog-CB3

Svenskene mer miljøbevisste enn oss

Norske bedriftsledere er i motsetning til svenske ikke villige til å akseptere noen form for prisstigning for mer miljøvennlig transport.

Publisert

(Ill. foto: Colourbox.com)

Økt satsing på miljø er flott, men norske bedriftsledere er ikke villige til å betale noe for satsingen. Svenske bedriftsledere er derimot villige til å betale ti prosent ekstra for en slik tjeneste, går det fram av det Nordiske logistikkbarometeret, utarbeidet av PostNord med Tollpost Globe som viktig bidragsyter.

Bare seks prosent av norske ledere positive

Svenskene er villige til å betale mer for å få en miljøvennlig transport enn i resten av Norden. Mens femten prosent av de svenske bedriftslederne aksepterer en ti prosent prisøkning for mer miljøvennlig transport, er det bare seks prosent av de norske lederne som er villig til å gjøre det samme.

Høyere miljøkrav

– Sverige skiller seg positivt ut, ved at hele femten prosent er villig til å bytte til en mer miljøvennlig transportløsning dersom prisen øker med ti prosent. Snittet for Norden er åtte prosent, noe som betyr at færre enn én av ti logistikkjøpere i Norden er villig til å betale ti prosent ekstra for en slik tjeneste, sier Ole Andreas Hagen i PostNord AB Logistikk.

I tillegg til å ha større betalingsvillighet, stiller svensk næringsliv i større grad krav til ISO-sertifisering av miljøstandard, krav til biodrivstoff og god miljødokumentasjon enn andre nordiske bedrifter.

Norske miljøpionerer spydspisser

– Vi vet at noen norske vareeiere er svært opptatt av miljø og klima, og det er disse pionérene som drar verden fremover. Det er viktig å synliggjøre hvilke gevinster som oppnås ved å fokusere på miljøet, sier daglig leder i Zero, Marius Holm. Zero er en organisasjon som jobber for å begrense de menneskeskapte klimaendringene og for å møte verdens voksende energietterspørsel uten å skade miljøet.

Krever miljøkalkulatorer

– Det er en merkbar skjerping av miljøfokuset hos våre kunder, selv om mange nok synes det går for sakte ennå. Én av tre vareeiere forlanger miljøkalkulatorer, og halvparten krever ISO-sertifisering, sier Ole Andreas Hagen.

Jernbanen akterutseilt

– Ingenting i det fremlagte statsbudsjettet tyder på at jernbanetjenesten skal få noen bedre kvalitet. Dette betyr at en allerede hardt presset logistikkbransje får det enda tøffere, sier Hagen.– Vi må få finansieringen av jernbane på skinner. Vi håper at når Nasjonal Transportplan (NTP) og revidert statsbudsjett presenteres på nytt, så er man på rett spor igjen, avslutter Hagen.

(Pressemelding)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS