Steffen-André-Welfler

Mer emballasje med netthandel

I Norge skjer 20 prosent av vareomsetningen på nett. Økt transport av produkter bidrar til mer emballasje. – Netthandelsaktørene må ta ansvar for gjenvinning av det økte emballasjevolumet, mener Grønt Punkt Norge.

Publisert

- Vi limer det plastpakkede produktet maskinelt til pappemballasjen. Dermed sparer vi fyllmasse, forklarer logistikksjef Steffen-André Welfler i Komplett Gruppen. (Foto: Jan Tveita)

Vi handler stadig flere varer på nett, og netthandelen i Norge øker langt mer enn handel i butikk. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) økte butikkhandelen sin omsetning med 5,2 prosent i løpet av årets fem første måneder, mens netthandel økte med hele 8,8 prosent.

Transportemballasje

– Netthandel fører til betydelige mengder transportemballasje ut til forbrukerne, og netthandelsaktørene har derfor et viktig ansvar for å dekke kostnadene ved innsamling og gjenvinning av denne emballasjen, sier Jaana Røine, adm. direktør i Grønt Punkt Norge.

Vil drive miljøvennlig

Netthandelsaktøren Komplett Group har ti nettbutikker i Skandinavia. I Norge er elektronettbutikken Komplett.no den største. Gjennom en avtale med returselskapet Elretur rapporteres all emballasjebruk inn til Grønt Punkt, som fakturerer dem direkte.

– Vi ønsker å drive på en miljøvennlig måte. Emballasje er ett av flere miljøaspekter hos oss, og vi jobber for å redusere vår belastning på miljøet, sier logistikksjef i Komplett Group, Steffen-André Welfler.

Han anbefaler andre nettaktører å bli medlem hos Grønt Punkt. – Vi oppfordrer selvfølgelig alle i bransjen til å redusere egen miljøbelastning, sier Welfler.

Et godt eksempel

Grønt Punkt Norge ser gjerne at flere følger Komplett Groups eksempel, og tar ansvar for emballasjen. Røine i Grønt Punkt påpeker at nesten en tredjedel av omsetningen for netthandelsmarkedet er relatert til produkter som det tradisjonelt følger mye emballasje med, nemlig data, lyd og bilde.

Ta samfunnsansvar

– Både når det gjelder slike produkter og netthandel generelt, er det fortsatt mange aktører som ikke tar miljøansvaret for emballasjen. Å betale vederlag for emballasjen som følger varen gir god miljøsamvittighet, samtidig som du viser kunder og forbrukere at du tar samfunnsansvar, sier Røine.

(Pressenytt)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS