I Norge skjer 20 prosent av vareomsetningen på nett. Økt transport av produkter bidrar til mer emballasje. – Netthandelsaktørene må ta ansvar for gjenvinning av det økte emballasjevolumet, mener Grønt Punkt Norge.
- Vi limer det plastpakkede produktet maskinelt til pappemballasjen. Dermed sparer vi fyllmasse, forklarer logistikksjef Steffen-André Welfler i Komplett Gruppen. (Foto: Jan Tveita)
Vi handler stadig flere varer på nett, og netthandelen i Norge øker langt mer enn handel i butikk. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) økte butikkhandelen sin omsetning med 5,2 prosent i løpet av årets fem første måneder, mens netthandel økte med hele 8,8 prosent.
Transportemballasje
– Netthandel fører til betydelige mengder transportemballasje ut til forbrukerne, og netthandelsaktørene har derfor et viktig ansvar for å dekke kostnadene ved innsamling og gjenvinning av denne emballasjen, sier Jaana Røine, adm. direktør i Grønt Punkt Norge.
Vil drive miljøvennlig
Netthandelsaktøren Komplett Group har ti nettbutikker i Skandinavia. I Norge er elektronettbutikken Komplett.no den største. Gjennom en avtale med returselskapet Elretur rapporteres all emballasjebruk inn til Grønt Punkt, som fakturerer dem direkte.
– Vi ønsker å drive på en miljøvennlig måte. Emballasje er ett av flere miljøaspekter hos oss, og vi jobber for å redusere vår belastning på miljøet, sier logistikksjef i Komplett Group, Steffen-André Welfler.
Han anbefaler andre nettaktører å bli medlem hos Grønt Punkt. – Vi oppfordrer selvfølgelig alle i bransjen til å redusere egen miljøbelastning, sier Welfler.
Et godt eksempel
Grønt Punkt Norge ser gjerne at flere følger Komplett Groups eksempel, og tar ansvar for emballasjen. Røine i Grønt Punkt påpeker at nesten en tredjedel av omsetningen for netthandelsmarkedet er relatert til produkter som det tradisjonelt følger mye emballasje med, nemlig data, lyd og bilde.
Ta samfunnsansvar
– Både når det gjelder slike produkter og netthandel generelt, er det fortsatt mange aktører som ikke tar miljøansvaret for emballasjen. Å betale vederlag for emballasjen som følger varen gir god miljøsamvittighet, samtidig som du viser kunder og forbrukere at du tar samfunnsansvar, sier Røine.