Sandvika Storsenter i Bærum firer ikke på HMS-kravene. Det har både de 200 leietakene med sine 2000 ansatte og leverandører med oppdrag innenfor kjøpesenterets vegger fått merke.
Driftsleder Bjørn Grande (t.v.) og rådgiver Kjell A. Thune i Venator samarbeider godt om HMS i Sandvika Storsenter. (Foto: Jan Tveita)
Sandvika Storsenter er et profilert kjøpesenter i Norge. Med over 2000 ansatte og 200 leietakere i fem bygg er det en utfordring å drive HMS-arbeid. Over sju millioner mennesker besøker senteret årlig. Nettopp derfor må det ha orden i sakene.
– Vi så at flere av våre leietakere ikke hadde sin HMS i orden, til tross for at det ble innført krav om obligatorisk HMS i alle typer virksomheter allerede i 1996, opplyser driftsleder Bjørn Grande ved Sandvika Storsenter.
HMS-kurs for ledere
– De store kjedene har som oftest systemer for opplæring, de mindre butikkene trenger gjerne mer hjelp fra oss, sier rådgiver Kjell A. Thune fra Venator. Sandvika Storsenter samarbeider med Venator om HMS-opplæringen. Thune forteller at de har kurset over 50 ledere så langt:
– Over 50 av senterets drøyt 200 leietakere var representert på kursene. Når vi tar i betraktning at mange butikker kjører eget opplegg på HMS i sin kjede, og at flere av butikkene allerede hadde sin HMS-opplæring i orden, så må vi si oss godt fornøyd med oppmøtet. Flere av butikkene stilte med både to og tre personer, opplyser Thune.
Store krav til leverandører
I et så stort kjøpesenter som Sandvika Storsenter skjer det fortløpende ombygginger og endringer. Dette betyr at mange håndverkere er i virksomhet inne på senteret til enhver tid.
Senteret stiller derfor store krav til sine leverandører med tanke på HMS.
– De store entreprenørene har som regel papirene i orden, men useriøse firma ønsker vi ikke å ha her, understreker Grande. Underentreprenører må fremvise HMS-attest. De blir rett og slett nektet adgang dersom de ikke har papirene i orden.
Ingen spiker i veggen før HMS er på plass
– Spesielt håndverkerne får merke dette. Ingen håndverkere får lov til å hamre én spiker i veggen før de har fått innvilget byggetillatelse hos senterledelsen. For å få tillatelse må innleide håndverkerfirmaer blant annet fremlegge dokumentasjon på at de følger HMS-kravene (HMS-attesten). Mange byggefirmaer har erfart at vi ikke gjør unntak, selv om håndverkerne har kommet langveisfra og står klare til å begynne å jobbe.
– Mange vil nok oppfatte oss som rigide på dette feltet, men i det lange løp merker vi at både våre leietakere og eksterne håndverkerfirmaer forstår alvoret og sørger for å ha papirene i orden i forkant – fordi de innser at vi ikke gjør unntak, sier Grande. Noen forsøker å true oss på grunn av tapt arbeidstid, men vi har HMS-lovgivningen på vår side og kan ikke klandres for at vi følger den til punkt og prikke.
Ingen unntak
– Dersom vi gjør unntak fra disse reglene ved én anledning, hvor går da grensen for å gjøre unntak neste gang? I det lange løp er det kun absolutte krav som fører til forbedringer på HMS-området. Da forstår våre leietakere, leverandører og andre alvoret, og de som har sin HMS i orden, får en stor fordel i forhold til de andre når det skal utføres oppdrag på vårt senter. Dette blir en positiv spin-off.
– Vår målsetting er klar: Sandvika Storsenter skal være beste kjøpesenter i landet på HMS-området, konkluderer driftsleder Bjørn Grande.
Du kan lese hele saken om HMS-arbeidet ved Sandvika Storeneter i siste nummer av HMS-magasinet! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!
"
Liv Karin Tjensvoll i frisørsalongen Modern Design har deltatt på modul 1 av HMS-opplæringen. Kunde i stolen er Nine Stavenes. (Foto: Jan Tveita)