En funksjonshindring kan påvirke evnen til å røre seg, eller muligheten til å forstå eller å lære. I arbeidslivet er det viktig at arbeidet og arbeidsplassen tilpasses slik at den funksjonshemmede kan utføre jobben sin.
Det er arbeidsgiver som har ansvaret for å tilpasse jobben. Men hvordan?
Her får du tips om noen vanlige funksjonshemninger og hva du kan gjøre for å lette arbeidet.
Ansatt med nedsatt bevegelighet? Ett stikkord er god plass.
Når vi hører ordet funksjonshemning, tenker vi oftest på en person med nedsatt bevegelighet. For bevegelseshemmede er det viktig med god plass for rullestoler, både i selve arbeidslokalene, korridorer, døråpninger, kantine, toaletter, parkeringsområde osv. Iblant kan det være behov for en rullestolrampe eller stødig ledestang.
For synshemmede er det viktig med god belysning. For å unngå ulykker bør alle utstikkende gjenstander markeres. Det samme gjelder trapper. Arbeider den ansatte med datamaskin, kan det være nødvendig med et program som forstørrer tekst og kontrast på skjermen.
"
Det finnes en rekke hjelpemidler for ansatte med lese- og skrivevansker.
Også lese og skrivevansker er en funksjonshemning. Blant ting som kan lette arbeidet er ordbehandlings- og rettskrivningsprogrammer, programvare for kunstig tale, lydbøker, hånddatamaskiner og diktafoner.
Diabetikere er avhengige av regelmessige måltider og jevn døgnrytme. Dette bør tas hensyn til ved planlegging av arbeidstiden. Mange diabetikere får også lettere infeksjoner. For å minske risikoen for infeksjon bør personkontakt begrenses.
"
Angst kan ha mange årsaker, bl.a. mye overtidsarbeid.
Uro, angst eller depresjon er en funksjonshemning som kan påvirke arbeidet negativt. Arbeidsgiveren bør være være oppmerksom på psykiske problemer og tilpasse arbeidet etter arbeidstakerens forutsetninger. Det er meget viktig at ledelsen gir støtte til personer som har psykiske problemer.
For å gjøre det lettere for hørselsskadde bør all unødig bakgrunnslyd dempes med for eksempel lydabsorberende takplater. Lysforholdene er også viktige, ettersom mange med nedsatt hørsel leser på leppene. Teleslynge kan iblant være et godt hjelpemiddel.
I prosessen er det selvsagt fornuftig å kommunisere godt med den ansatte, som best vet hvor skoen trykker. Du kan også rådføre deg med bedriftshelsetjenesten, den ansattes fastlege, annet helsepersonell og NAV. NAV kan i mange tilfeller gi støtte til tiltak for å ansette eller beholde funksjonshemmede.