Skolesektoren for dårlig til å forebygge sykefravær
Norske skoler har rutiner for å følge opp sykefravær, men de svikter i det systematiske arbeidet med å forebygge at folk blir syke av arbeidet. Det viser Arbeidstilsynets store IA-satsing på skolen i 2009.
Arbeidstilsynet har bl.a. sett nærmere på skolenes arbeid med trusler og konflikter.
Arbeidstilsynet gjennomførte i fjor 418 tilsyn i skoler og 120 tilsyn blant skoleeiere over hele landet. Tilsynet har undersøkt om skolene jobber systematisk for å skape et godt arbeidsmiljø som kan bidra til å forebygge sykefravær og utstøting. Det ble ilagt 2437 pålegg.
- Vi har møtt positive og ressurssterke ansatte som trives i jobben sin og som gir mye for at elevene skal ha et godt læringsmiljø. Men våre tilsyn viser at skolene ikke jobber godt nok for at de ansatte selv skal ha et sunt og trygt arbeidsmiljø. Rutinene for å forebygge sykefravær og utstøting er ikke gode nok, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet.
Et forbedringspotensial
Finboe Svendsen mener at mange arbeidsgivere i stor grad har forstått IA-avtalens intensjon med å tilrettelegge og følge opp etter at ansatte er blitt syke. Men den kanskje viktigste jobben er å forebygge og tilrettelegge før sykefravær inntrer. Her ligger det et uforløst potensial som arbeidsgivere for alvor må ta tak i, sier Finboe Svendsen.
Arbeidstilsynets inspektører har i skoleprosjektet sett spesielt på hvordan skolene forebygger og håndterer arbeidsforhold som kan ha uheldige virkninger på ansatte og arbeidsmiljøet. Sentrale temaer i tilsynene har vært vold- og trusselsituasjoner, konflikter, omstillingsprosesser og inneklima.
Flesteparten av de 2437 påleggene ble gitt fordi arbeidsgiver ikke har iverksatt hensiktsmessige helsefremmende tiltak for å forebygge arbeidsrelatert sykdom og skade. Utfordringene er påfallende like over hele landet.
· En av tre besøkte skoler mangler rutiner som kartlegger og risikovurderer utfordringer knyttet til mellommenneskelige forhold og hvordan arbeidet er organisert og tilrettelagt.
· En av tre besøkte skoler mangler skiftlige rutiner for å melde fra om og håndtere uønskede hendelser. Det viser seg også at ansatte i skolene i flere tilfeller har manglende kjennskap til bruken av disse systemene.
· Halvparten av de besøkte skolene mangler rutiner for å håndtere eventuelle konflikter, klager fra elever og foreldre, vold, trusler og omstillinger.
· Mer enn halvparten av skolene mangler systematisk sikring av vedlikehold, og de mangler rutiner for å kartlegge, vurdere og sikre inneklimaet i skolebyggene. Tilsyn med inneklima i skolene har i 2009 vært rettet mot skoleeierne.
Arbeidstilsynet erfarer at skoleeierne ikke setter HMS tilstrekkelig på dagsorden, og at det derfor ikke jobbes systematisk nok med helse-, miljø og sikkerhet.
- En aktiv og engasjert ledelse og medvirkning fra de ansatte er de viktigste forutsetningene for å skape et godt arbeidsmiljø. Det lønner seg både for arbeidsgiver, arbeidstaker og for samfunnsøkonomien, sier Finboe Svendsen.
Arbeidstilsynet fortsetter med nye skoletilsyn over hele landet i 2010.