Tre av fire nordmenn sier at kravene om tilgjengelighet har økt de siste to årene, skriver Aftenposten, som refererer til en fersk undersøkelse trend- og analyseselskapet United Minds har gjort for NextGenTel. Og det er særlig menn som opplever tilgjengelighetspress.
76 prosent av de mannlige beslutningstakere svarer at de opplever høyere krav til tilgjengelighet enn tidligere. Tilsvarende tall for de kvinnelige beslutningstakerne er 69 prosent.
Unge føler mest press
– Mobiltelefon, bredbåndslinjer og mobilbredbånd har gjort det mye lettere å være tilgjengelig, enten det er via telefon eller via e-post, sier Morten Agnes i NextGenTel til avisen.
– For mange kan nok disse nye mulighetene oppleves mer som et krav enn en mulighet.
Undersøkelsen viser også at det er store aldersmessige forskjeller. Det er særlig medarbeidere i aldersgruppen 36 til 50 år som har opplevd en spesielt stor økning i kravet til tilgjengelighet de siste to årene. Her svarer 77 prosent at de føler et høyere krav til tilgjengelighet. For personer over 65 år er tilsvarende tall 65 prosent.
Skeptisk
– Det er et fenomen som jeg er skeptisk til – for jeg tror ikke det er bra for mennesker å være tilgjengelige døgnet rundt. Dette kan være en av er grunnene til at mange blir utbrent, sier Thor Simonsen, konserndirektør HR i Manpower til Aftenposten.
– Jeg tror at de menneskene som ikke klarer å sette grenser, som sliter med grensene mellom jobb og privatliv, kan streve med dette. Men folk er forskjellige, og noen takler det å være tilgjengelig hele tiden bedre enn andre, sier han.
Morten Agnes i NextGenTel understreker at funnene viser at bare én av fire bedrifter krever at medarbeiderne alltid skal ha internettilgang.