– Jeg er overrasket over at så mange norske sjefer har ansatte som Facebook-venner. Sjefer bør holde seg unna medarbeiderne sine på Facebook, sier konsernsjef Anders Øwre-Johnsen i bemanningsselskapet Adecco.
En undersøkelse Respons har gjort for Adecco viser at 43 prosent av norske ledere har Facebook-venner blant sine ansatte. Undersøkelsen er gjort blant mer enn 1300 ledere, skriver Newswire.
– Det virker som norske sjefer ikke har et bevisst forhold til hvordan ulike sosiale medier fungerer. Folk flest bruker Facebook som et privatområde, sier Øwre-Johnsen.
Tydelig skille
Adecco-sjefen er kritisk til ledere som sender venneinvitasjon til ansatte.
– Ledere som opptrer slik, blander kortene. Rollen som leder skal ikke kombineres med å være venn med ansatte på Facebook. Ledere bør spørre seg hva de vil oppnå med å være Facebook-venn med ansatte.
Han tror mange ansatte kan føle seg presset hvis sjefen vil ha dem som Facebook-venn.
– Jeg skjønner at folk synes det kan være vanskelig å avvise sjefen. Men det er best for begge parter å ikke blande rollene. Facebook er en viktig sosial arena der folk skal kunne utfolde seg uten tanke på hva sjefen måtte mene.
Nei takk
Øwre-Johnsen tror ansatte vel så ofte inviterer sjefen som omvendt. Han sier konsekvent nei takk til Adecco-medarbeidere som vil ha ham som venn.
– Det hender ansatte sender meg Facebook-invitasjon. Da forklarer jeg at jeg bruker Facebook privat og sender dem i stedet en invitasjon til LinkedIn som er et mer profesjonelt rettet nettverk.
I store bedrifter og organisasjoner kan Facebook-vennskap skape mye usikkerhet, mener han.
– Det er ikke alle som er i posisjon til å være på nett med sjefen eller som synes det er naturlig å sende ham eller henne en invitasjon. Ryktene begynner fort å gå dersom bare noen få av de ansatte står på vennelisten til sjefen.
Vennskap i it
Undersøkelsen viser stor forskjell på Facebook-aktiviteten hos kvinnelige og mannlige sjefer. 49 prosent av kvinnelige sjefer sier de har Facebook-venner blant sine ansatte, mot 40 prosent av mennene.
Bransjeforskjellene er også tydelige. Over halvparten av lederne i hotell- og restaurantbransjen er nettvenner med sine ansatte. Det samme gjelder it-ledere og butikksjefer.
– Jeg er overrasket over at ledere i it-bransjen ikke reflekterer bedre over skillet mellom private og profesjonelle områder på nettet, sier Anders Øwre- Johnsen.
Blant ledere i regnskap, økonomi, finans og i helsesektoren er bare én av tre ledere Facebook-venn med ansatte.