En ny forskningsrapport viser at medarbeidersamtalen sjelden hjelper personalet med å skape balanse mellom jobb og fritid. Dersom en medarbeider opplever stress, blir dette ofte bagatellisert under samtalen, skriver ledernett.no.
Hvordan bidrar du som arbeidsgiver til at medarbeiderne trives i jobben og har en bra balanse mellom jobb og fritid? En vanlig måte å løse slike problemstillinger er å diskutere dette i en medarbeidersamtale.
Ny forskning ved Karlstad Universitet viser nå at denne metoden ikke fungerer. Den kan til og med virke mot sin hensikt.
Etablerer normer
I en undersøkelse blant 100 ansatte i en større bedrift, konkluderte forskerne med at medarbeidersamtalen tenderer til å etablere en standard for hvordan en god medarbeider skal opptre, blant annet i forhold til stress.- Normen er at den gode medarbeideren skal se på stress som prestasjonsfremmende i stedet for å klage. Det sies til og med; ”trives man ikke med det får man finne seg noe annet”, sier Christina Olin-Scheller, som er lektor i litteratur ved Karlstad Universitet.
Forhandle lønn eller klage?
Forskerne innrømmer at materialet i studien er ganske lite, men mener likevel det viser et interessant mønster. Noe av problematikken ligger i at medarbeidersamtalen er så nært knyttet opp mot lønnsspørsmålet og at medarbeideren derfor ikke våger å klage over dårlige arbeidsforhold eller stress.
Eget forum for arbeidsbelastning
I stedet for den individuelle medarbeidersamtalen mellom sjefen og den ansatte etterlyser forskerne mer kollektive arenaer der stress og arbeidsbelasninger kan diskuteres.