Bli med på Sykle til Jobben-aksjonen i mai. (Illustrasjonsfoto: Per-Åge Eriksen)
Lagkonkurransen er Norges største kampanje for fysisk aktivitet i arbeidslivet, og arrangeres av Bedriftsidretten.
Sykle til Jobben hadde i 2009 en økning på 40 prosent.
– Vi ser at konkurranse trigger til mer aktivitet. Samtidig er det også mange som motiveres av egne, konkrete mål for aktiviteten. Min målsetning er derfor årets nyhet, sier Ingunn Finstad, kommunikasjonsrådgiver i Bedriftsidretten.
Min målsetning
Hver enkelt deltaker legger inn sitt personlige mål. En egen graf viser hvor mye aktivitet som må til for å nå målet. Grafen endres etter hvert som deltakeren registrerer aktivitet på sykletiljobben.no. Målet kan også visualiseres gjennom kartfunksjonen på nettsiden.
– Her kan du sikte deg inn på alt fra Alpene til Årdal. På kartet ser du hele tiden hvor langt du er kommet, sier Finstad.
På lag med LO og NHO
Arbeidsmiljølovens § 3-4 pålegger arbeidsgiver å vurdere tiltak for mer fysisk aktivitet blant de ansatte.
– Stadig flere bedriftsledere ser sammenhengen mellom fysisk aktivitet og sykefravær, og ønsker tiltak for å komme fraværet i forkjøp. Sykle til Jobben setter aktiviteten i system, og er et godt verktøy i HMS-arbeidet, sier Finstad.