Med økt krav til kompetanse og kvalitetsarbeid, øker også omdømmet og legitimiteten for bedriftshelsetjenesten. Det er blant erfaringene landskonferansen Godkjent har kommet frem til.
De nye kravene ventes å øke kvaliteten på tjenestene.
I mars ble bedriftshelsetjenestenes landskonferanse Godkjent arrangert.
Deltakerne ble bedt om å komme med tilbakemeldinger og innspill som er bra og hva som kan bli bedre ved godkjenningsordningen, skriver Absentia.
Øker kvaliteten
Deltakernes respons tyder på at godkjenningsordningen vil bidra til å øke kompetanse og kvalitetsarbeid blant BHT-ene. Ordningen vil også gjøre det enklere for virksomheter å skille mellom de seriøse og ikke-seriøse bedriftshelsetjenestene.
Framveksten av ordninger som ikke tar utgangspunkt i Arbeidsmiljøloven har vært et problem og ødelagt markedet for dem som vil gjøre en arbeidsmiljøinnsats i virksomhetene.
Dersom bedriftshelsetjenesten ikke kan dokumentere tilstrekkelig kompetanse, må de etablere samarbeidsavtaler med aktuelle fagpersoner og det råder usikkerhet om hvordan disse avtalene bør utformes og inngås.
Utfordringer videre
Et element som ble tatt opp, er at bedriftshelsetjenestes kundemasse i større grad bør trekkes inn som et element når godkjenning skal vurderes.
I dag kan godkjenning gis dersom kravene til 3 faglige årsverk, dekking av kompetanseområdene samt dokumentasjon av kvalitetsarbeidet er oppfylt.
En annen utfordring som ble tatt opp, omhandlet samarbeidsavtaler. Bedriftshelsetjenestene ønsker at Arbeidstilsynet utarbeider bedre veiledninger innenfor dette området.