Posten Norge satser sterkt på sine verneombud. Selskapet utgir nå et eget hefte med praktisk informasjon til sine verneombud. Og det dreier seg slett ikke bare om "de enkle tingene".
Å være verneombud er ikke alltid så lett. Selv med et såkalt 40-timerskurs i arbeidsmiljø, føler de fleste at de blir kastet ut på dypt vann.
Posten Norge har lenge satset målbevisst på sine verneombud. De fire hovedverneombudene i selskapet har derfor utviklet en egen veiledning til nye og eksisterende verneombud.
Hovedverneombudene i Posten Norge, Julia Rasmussen, Sigrunn Nilsen, Jan Flenstad og Anne Breimo, har utviklet den nye veilederen.
Heftet, som er på ikke mindre enn 54 sider, ble delt ut under Postens store verneombudskonferanse, som nå går på Lillestrøm. Konferansen samler ikke mindre enn 250 verneombud fra hele landet, eller "lysfontener" som de også ble kalt, fordi de ofte er så viktige for utviklingen av arbeidsmiljøet.
Fyldig veiledning
- Vi skal strekke oss og aller helst være bedre enn Arbeidsmiljøloven, oppfordret hovedverneombud Jan Flenstad.
- Vi skal orientere oss mot å nå mål, vi skal jobbe profesjonelt og vi skal hele tiden utvikle oss som verneombud, var blant hovedpunktene i hans motivasjonstale for heftet.
250 verneombud sitter lydhøre under hele foredraget. Noen er helt nybakte, andre med årelang fartstid.
- Dette er blant Norges beste verneombud, hviskes det fra enkelte under konferansen.
Tilbakemeldingen fra salen er meget god: "Enkel, nyttig og ting satt i system." "Det er lett å finne ut hvordan du skal gjøre jobben, og hvordan du får en dokumentasjon på det du gjør." "Gjør arbeidsprosessen enklere og mer strukturert.""Bidrar til å øke selvtilliten og tryggheten."
Et av verneombudene som allerede har "prøvekjørt" den nye veilederen, bemerket dessuten at heftet fikk også ledelsen til å jobbe mer strukturert i HMS-spørsmål.
Arne Bernhardsen fra Gyldendal forlag har bistått med den nye veilederen, som han villig vekk delte ut til 250 verneombud.
Tittelen på heftet er "Praksisveileder - verneombudsarbeidet trinn for trinn", og er i utgangspunktet en intern publikasjon som er utviklet for verneombudene i Posten Norge.
Posten er selvsagt ikke det eneste selskapet i landet som har utviklet opplæringsmateriell for sine verneombud, men HMS-magasinet vil uansett gi honnør til arbeidsgivere og arbeidstakere som viser evne og vilje til å ta verneombudsrollen så seriøst.
Det inneholder en rekke informasjon om ikke bare de "lette" sakene, der arbeidsgiver og verneombud er skjønt enige og alt går på skinner. Det gir også gode råd til hvordan verneombudet kan selge inn arbeidsmiljøsaker og hvordan det kan forholde seg når lederen i utgangspunktet er uenig.
Heftet er likevel slett ingen "revolusjonær" bok om å føre krig overfor gjenstridige ledere. Det gir gode råd om hvordan verneombudet kan vurdere viktigheten av en sak, hvilken nytte den vil ha for driften, og hvor riktig det er at verneombudet bruker tid på saken. Og ikke minst om hvordan verneombudet kan se seg selv i en større sammenheng.