Sjåføren havner ofte i søkelyset etter alvorlige trafikkulykker. Senest var dette synlig etter dødsulykken på Strynefjellet denne uka, der en 21 år gammel mann omkom i en busskrasj.
Politiet har nå fratatt sjåførens førerkort. Han er også siktet for uaktsom kjøring fordi han kjørte med sommerdekk på det glatte føret. Sjåføren nekter skyld for ulykken, og mener at dekkene han kjørte med var gode nok.
Stadig press
Jon Magne Aspelund har jobbet som yrkessjåfør i 22 år. Han reagerer på det kraftige fokuset på sjåføren etter uhell. Han mener hele systemet, med sterkt press om å holde kjøretider og rutetider, er med på å presse sjåfører til å gjøre feil.
Sjåførene blir utpekt til syndebukker, sier Aspelund til NRK: – I bussnæringen kjører vi på rutetider og skal holde dem hele tiden. Det er klart at det er et press, sier Aspelund.
Kan miste jobben
Ifølge Aspelund er det vanskelig stå imot presset fra arbeidsgivere og oppdragsgivere som krever stadig mer.
– Dere må bare prøve, det er det vi får beskjed om, forteller han.
– Risikerer sjåførene jobben om de protesterer?
– Ja, det gjør de. Det er ikke noe å diskutere.
– Hvordan opplever du det?
– Jeg synes det er veldig sårt.
Aspelund har selv sluttet å kjøre langtransport og lange bussruter på grunn av arbeidspresset. Nå kjører han bybuss der presset er mer håndterbart.
Kjenner til problemet
Arbeidstilsynet bekrefter mye av beskrivelsen sjåføren kommer med. De opplever en økning av meldinger om for tøft arbeidspress for yrkessjåførene.
– Sjåførene forteller at de blir presset på arbeidstid. De skal kjøre lenger for å utnytte kjøre- og hviletid mest mulig, pluss litt arbeid i tillegg. I tillegg er det et tidspress for å være fremme til en bestemt tid, forteller seniorrådgiver Håkon Willerud i Arbeidstilsynet.
Krav fra oppdragsgiverne er også med på å øke presset fra sjåførene, mener tilsynet. Men dette er vanskelig å dokumentere.
– Vi kontrollerer også det med press fra oppdragsgiver, men der er det nesten ingen som tør å stå fram og si at det skjer. Under de siste kontrollene har vi bedt om å se på kontrakter mellom transportselskapene og oppdragsgiverne. Der kan vi av og til finne ut dersom det er et press, sier Willerud til NRK.