Livbåtene på Veslefrikk henger rett og slett for godt fast på kroker som har rustet. StatoilHydro mente at litt smøring var alt som måtte til, men vernetjenesten var uenig.
Rett over nyttår oppdaget StatoilHydro at de tre livbåtene på Veslefrikk B, av typen FF1000 S, ikke kan slippes på havet fordi utløserkrokene ikke fungerer. '
– 30. desember fikk vi melding om at det var problemer med krokene. 2. januar ble vi varslet om at de tre båtene er tatt ut av bruk og at StatoilHydro nedbemanner, sier Ole Johan Faret, pressetalsmann i Ptil.
Men fortsatt er det 128 personer om bord på Veslefrikk, melder fagforeningene Industri Energi og SAFE til Aftenbladet.
– Vi er informert om at det av ulike årsaker ikke er blitt nedbemannet som planlagt, blant annet fordi StatoilHydro har en brønn under boring på Veslefrikk. Denne ønsket de å avslutte på naturlig vis. Men regelverket sier at det skal være livbåtdekning til alle om bord til enhver tid, sier Faret i Ptil.
Smurte krokene
Geir Gjervan, pressetalsmann i StatoilHydro, sier alt som måtte til for å få orden på livbåtsituasjonen var litt smøring og rugging på båtene.
– Det er riktig at vi meldte fra om at båtene var tatt ut av drift, men etter smøring av krokene har vi slått fast at livbåtene kan tas i bruk igjen, derfor har vi ikke nedbemannet på Veslefrikk, sier Gjervan.
I romjulen benyttet vernetjenesten på Veslefrikk seg av den såkalte Stansingsretten (Arbeidsmiljølovens § 6), som er verneombudets rett til å stanse farlig arbeid dersom de mener at det foreligger umiddelbar fare for arbeidstakernes liv eller helse. Det er svært sjelden at denne paragrafen benyttes.
– Det er sjokkerende at StatoilHydro kjører på med masse folk om bord når de er kjent med at båtene ikke kan brukes, sier Roy Erling Furre, nestleder i fagforbundet SAFE.