Når du setter igang tiltak for å skape et godt psykososialt arbeidsmiljø, er tre ting spesielt viktige: 1) Involvere medarbeidere, 2) Tilpasse innsatsen til lokale forhold, 3) Kommunikasjonen må være klar og tydelig.
Involver medarbeiderne. De er eksperter på sitt eget opplevde arbeidsmiljø.
Dette er de tre hovedpunktene i en ny anbefaling til virksomheter som er laget av det danske Arbejdstilsynet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Anbefalingen, kalt Et godt psykisk arbejdsmiljø – hver dag. Inspiration til en systematisk indsats, gir virksomheter inspirasjon til å forbedre det psykososiale arbeidsmiljøet.
Den viser hvordan de på en systematisk måte kan styrke innsatsen mot det psykososiale, og gir inspirasjon for både store og små virksomheter, uansett om de skal igang med en stor eller liten innsats.
Alle deltakere bidrar på sin måte som eksperter i sine egne arbeidsforhold. Alle deltakere skal derfor ha mulighet for å komme til orde.
Deltakerne skal bestrebe seg på å delta aktivt i alle møter.
Målsettingen er å komme fram til felles beslutninger og prioriteringer.
2. Tilpass innsatsen til egen virksomhet
Virksomheter er forskjellige og har ulike behov og problemområder. Nye aktiviteter skal passe for nettopp din virksomhet. Størrelse, bransje, arbeidets art, tilrettelegging av innsatsen, fordeling av kvinner og menn, offent eller privat - alle disse tingene påvirker det psykososiale arbeidsmiljøet.
Du kan også behøve å justere og tilpasse aktivitetene underveis. Vilkårene for de ulike tiltak kan endre seg, eller arbeidsmiljøarbeidet kan vise nye muligheter.
3. Tydelig kommunikasjon
Kommunikasjon dreier seg om å synliggjøre. Hva skal skje? På hvilken måte? Hvem skal involveres? Hvordan skal progresjonen være?
Kommunikasjon handler ikke bare om å informere, orientere og beskrive. Det handler også om å få tilbakemelding fra dine medarbeidere.
En tydelig kommunikasjon vil gjøre det lettere å innføre nye tiltak. I noen tilfeller kan kommunikasjonen i seg selv være med å skape en forandring, fordi den kan skjerpe oppmerksomheten om et gitt tema.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrevsom blir sendt ut en gang i uken!