Foretak som fungerer bra og der de ansatte trives, har ofte en god organisasjon. Det dreier seg framfor alt om godt lederskap, delaktighet og tydelige strategier for helse og sykefravær.
Det er fire områder som forener bedrifter som fungerer godt, skriver svenske Arbetsmiljøupplysningen på sine nettsider: lederskap, delaktighet, kommunikasjon samt helse og sykefravær.
Lederskap
Gode ledere gjør medarbeiderne mindre stresset, samtidig som effektiviteten og motivasjonen øker. Friske foretak forsøker å rekruttere ledere som ikke utelukkende ser på produksjonsmål, men som også tar i betraktning hvordan medarbeidere og grupper fungerer sammen. Dessuten er det viktig at lederne får opplæring og muligheter til å utvikle seg i arbeidet, at de får støtte i form av tilbakemeldinger, oppmuntring og hjelp til hva de skal prioritere i lederjobben. DelaktighetI velfungerende virksomheter forsøker ledelsen å gjøre medarbeiderne så delaktige i driften som mulig. Når de ansatte betraktes som en ressurs, blir det interessant å lytte til deres ønsker om hvordan arbeidet skal utføres. Delaktighet og innflytelse øker medarbeidernes engasjement og jobbtilfredshet, samtidig som det fører til lavere sykefravær. Kontroll over egen arbeidssituasjon gjør det også lettere å håndtere de kravene som settes til jobben.
Kommunikasjon
For at medarbeiderne skal kunne være delaktige, kreves et åpent klima. Medarbeiderne skal få så mye informasjon som mulig om hva som skjer i bedriften, samtidig som de skal bli hørt, slik at ledelsen får kjennskap til om det oppstår noen problemer og misforhold.
Helse og sykefravær
Friske foretak arbeider målbevisst med å forbedre medarbeidernes helse og har strategier for å håndtere sykefravær. Da blir det lettere å fange opp problemer tidlig og gjøre noe med dem. Det viktigste for å kunne komme i jobb igjen etter en tids sykefravær, er å tilpasse arbeidet etter arbeidsevne, og se til at den ansatte har god kontakt med både arbeidsplass og lege.