I samarbeid med tilsynsorganene har Norges Bilbransjeforbund (NBF) utarbeidet en ny veiledning om lakkeringskabiner i billakkeringsverksteder. I tillegg til vanlige lakkeringskabiner omhandler veiledningen også forarbeidsoner og kabiner for lakkering av tunge kjøretøyer.
Den forrige veiledningen ble utarbeidet av NBF og tilsynsorganene i 1986. Siden den gang har det skjedd en betydelig utvikling både når det gjelder lakkteknologi, kabinteknologi og ikke minst lovkrav til sikkerhet. Veiledningen er utarbeidet i samarbeid med kabinleverandørene og lakkleverandørene, og er gjennomgått av Arbeidstilsynet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Den er vurdert å være i overensstemmelse med disse tilsynsorganers krav til sikkerhet.
Viktig veiledning for bransjen
- Arbeidstilsynet har behov for slike veiledninger, sier Frode Vatne, senioringeniør i Arbeidstilsynet. Det er viktig at bransjen og tilsynsorganene har en felles forståelse av regelverket. Som tilsynsorgan har vi ansvaret for et stort antall bransjer og problemområder og vi har naturlig nok ikke kapasitet til å utarbeide veiledninger på alle områder vi kommer i kontakt med. Vi har for øvrig også tidligere hatt et godt samarbeid med Norges Bilbransjeforbund. Blant annet ved utarbeidelse av en tilsvarende veiledning om lakkblanderom for snaut 10 år siden, avslutter Vatne.Veiledningen omhandler krav til lakkeringskabiner for personbiler så vel som krav til kabiner for lakkering av tunge kjøretøyer. Den inneholder også krav til forarbeidsoner. Det har tidligere vært stor usikkerhet med hensyn på hvordan slike soner skal innrettes.Veiledningen finnes på Norges Bilbransjeforbunds nettsider, www.nbf.no under HMS / publikasjoner. Her ligger også den tidligere nevnte Veiledning om lakkblanderom. Begge veiledningene er finansiert av NHOs arbeidsmiljøfond.(Pressemelding fra Norges Bilbransjeforbund)