Produkter fra dataskjermprodusentene Eizo, Fujitsu, HP, Lenovo, Samsung og Terra er først ute med å bli tildelt den nye TCO-sertifiseringen, for miljø- og brukervennlig design. TCO-sertifiseringen er den strengeste standarden som kombinerer miljøvennlige kvaliteter med høye ytelseskrav. Den siste og nyeste er 5. generasjon av skjermstandarder fra TCO Development, og inneholder de mest omfattende miljøkravene så langt.
- TCO-sertifiseringen er mer enn et miljømerke, den går hinsides grønt med omfattende krav om ytelse, bildekvalitet og miljøvennlighet, kommenterer Niclas Rydell, produktsjef for skjermer hos TCO Development. Rydell er glad for at dataskjermene fra disse verdensledende skjermprodusentene er de første som tildeles TCO-sertifiseringen.
Strenge miljøkrav
- Vi har tatt miljøkravene til et nytt nivå, inkludert strengere krav angående farlige stoffer, samfunnsmessig ansvar og redusert klimapåvirkning, sier Emma Sjögren, prosjektleder med ansvar for miljø. Det er uhyre viktig at brukere kan velge produkter som er designet for å minimalisere påvirkningen av miljøet, samtidig som ytelsesnivået er i absolutt toppklasse, tilføyer Sjögren.
Spydspiss for miljø og helse
I over 20 år har TCO Development stått i spissen for miljø- og brukersentrert design for datatilbehør. Omtrent 50 prosent av verdens dataskjermer bærer TCO-merket. Dette har ført til avverging av ca. 50 000 tonn farlig avfall, som ville ha utgjort en risiko mot miljøet og helse. Årlig energisparing tilsvarer 25 terrawattimer - det samme som den årlige produksjonen av fire generatorer på et atomkraftverk. TCO-krav har også ført til forbedret bildekvalitet på skjermer, redusert risiko for anstrengte øyne og andre forbedringer for brukerkomfort, heter det i en pressemelding fra TCO Development.