Vi er blitt flittige brukere av e-post på jobben. Men det er viktig ikke å sende for mange av dem og å uttrykke seg tydelig. Om e-posten brukes feil, kan det skape mye stress.
Ny svensk forskning har kartlagt e-postens ulemper som arbeidsredskap. Den viser at vår ivrige bruk av e-post som informasjonskanal, samt kravet om raske svar, skaper stress.
– E-post er et glimrende kommunikasjonsmiddel i dagens organisasjoner, konstaterer Eva Sjöqvist overfor Tidningen Arbetsliv.
Tre typer e-post
Sjöqvist avla nylig doktorgrad ved Stockholms universitet i temaet e-post. Helt siden slutten av 1990-tallet har hun kartlagt hvordan vi bruker e-post på jobben. Hun inndeler e-post i tre ulike typer: nødvendig, unødvendig og skadelig.
– Det er ikke e-posten i seg selv som skaper problemer, men hvordan vi anvender den, sier hun.
Forskningen hennes viser nemlig at e-post fremkallar stress om den brukes til utsendelse av altfor mye og usortert informasjon.
– Vi må bli bedre på å velge ut hva vi skal sende, sier hun. I dag bruker vi e-post til alt mulig av informasjon, uten å reflektere på om det virkelig er den beste måten å nå ut i organisasjonen.
I noen tilfeller er intranettet bedre egnet, samtidig som det forenkler for dem som ikke trenger å ta del i opplysningene. En overfylt innboks og stadig strøm av innkommende e-post stresser.
"
– En annen stressfaktor er følelsen av at vi forventes å svare raskt. Dette gjør at mange faktisk leser sin e-post hjemmefra. Det kan forenkle dersom vi angir om en melding kun er ren informasjon eller om vi vil ha svar og når vi vil ha det, sier Sjöqvist.
E-post kan også gi opphav til misforståelser, fordi vi uttrykker oss kortfattet og enkelt, iblant også slurvete.
– Mottakeren savner de sosiale ledetråene som vi får i møtet og tolker inn beskjeder i meldingen som kanskje ikke finnes der. Opplæring og veiledning i bruken kan minske de negative effektene, tror hun.
– Vi får videreopplæring i andre arbeidsverktøy, men e-post anses for å være trivielt. De fleste organisasjoner har et opplæringsbehov og dette kan gi mindre stress.
Avhandlingen ”Electronic Mail and its Possible Negative Aspects in Organizational Contexts” kan leses i sin helhet eller i sammendrag, på www.hgo.se/~evas