Bacou-Dalloz, leverandør av personlig verneutstyr på verdensbasis, bytter navn til Sperian Protection og gjør samtidig en rokade blant sine mange varemerker.
I Norden vil navnet Bilsom leve videre i Bilsom Technology, og vil stå for den hørselsvernteknologien som er utviklet i Sverige. - Navnebyttet har flere årsaker, forteller Are Hestvedt, salgssjef i Norge for Sperian Protection Nordic AB, som det nordiske selskapet heter etter navneendringen. Vårt tidligere navn var vanskelig å uttale på mange språk og ikke så lett å huske. Samtidig hadde vår varemerkeportefølje vokst kraftig, og det oppsto etter hvert et sterkt behov for forenkling.
Tre varemerker
Nå samles alle produkter under tre varemerker: Hørselsvern under navnet Howard Leight by Sperian, fallsikring under navnet Miller by Sperian mens de øvrige produktene - fremfor alt øye- og åndedrettsvern samt sveisebeskyttelse - får konsernnavnet Sperian.
40 års utvikling
- I Norden er Bilsom et solid varemerke innen hørselsvern, mens Howard Leight er det dominerende merket på de store markedene, fremfor alt i USA, forklarer Are Hestvedt. Resultatet blir at vårt hørselsvern heretter vil bli markedsført under varemerket Howard Leight by Sperian, mens Bilsom lever videre i begrepet Bilsom Technology. Bilsom Technology står for den teknologien i hørselsvern vi har utviklet i Sverige siden 1968, da firmaet Bilsom ble grunnlagt, sier han.
Flere navneendringer
I 1997 endret firmaet Bilsom navn til Dalloz Safety, og i 2001 gikk foretaket sammen med Bacou Group. I og med sammenslåingen dannet man det som tidligere het Bacou-Dalloz, nå altså Sperian Protection. Alt produktutviklingsarbeid når det gjelder øreklokker har siden starten i 1968 skjedd i Sverige, og forsknings- og utviklingsavdelingen for øreklokker vil også forstsatt ligge i Sverige.Sperian Protection har drøyt 6 000 medarbeidere på fem kontinenter. Konsernets nordiske hovedkontor ligger i Helsingborg, og foretaket er også representert i Danmark, Norge, Finland og på Island.- Vi er bransjeledende når det gjelder utvikling av nye teknikker og produkter for naturlig lydgjengivelse. Våre produkter er utviklet for å bestå kravene fra ulike brukere i ulike miljøer og brukes i mange av de mest krevende miljøene i verden, sier Are Hestvedt og påpeker at navnebyttet ikke innebærer noen forandringer i organisasjonen.- Det er fortsatt de samme menneskene som står bak så vel produktutvikling som bedriftsledelse og salg.(Pressemelding)