Når ansatte blir stresset, kan de takke seg selv. Det mener sjefene i ni av ti danske virksomheter, viser en ny undersøkelse fra Dansk Erhverv, som i dag er omtalt i Berlingske Tidende.
Ansattes krav til seg selv
Medarbeidernes krav til seg selv betraktes langt oftere som årsak til stress enn ledernes krav til medarbeiderne. Mens bare hver femte danske virksomhet mener at stress i høy grad skyldes ledernes krav til de ansatte, peker hver tredje på at medarbeidernes egne krav i høy grad utløser stress.
Mobilen alltid på
- Mange medarbeidere er så engasjert i jobben at de legger listen høyere enn nødvendig. De har så høye krav at de konstant sjekker e-post eller har mobilen på, sier Kira Brøndholt Johnson, fagsjef i Dansk Erhverv. Hun kaller de toppengasjerte medarbeiderne en bittersøt glede for virksomhetene, fordi de risikerer å brenne seg ut.
Medarbeiderne uenige
Medarbeidernes representanter er uenige i ledernes vurdering av stressårsakene. Og de undrer seg over at de har undersøkt stress uten å spørre dem.- Stiller kanskje medarbeiderne høye krav til seg selv fordi der ligger et skjult forventningspress fra ledelsen, spør LO-sekretær Ejner Holst. Han peker på det grenseløse arbeidet med mobiltelefoner og hjemme-pc som hovedårsaken til stress, samtidig som han krever regler for det grenseløse arbeidet. Også i juristenes og økonomenes fagforening, DJØF, råder det synet at arbeidsgiverne ser feil vei når de mener at medarbeiderne skaper mer stress enn deres ledere.Stressforsker Einar Baldursson, lektor i arbeidspsykologi, fastslår likevel at medarbeidernes egne ambisjoner er én av de mest sentrale stressfaktorene i arbeidslivet: Det skyldes overgangen til det grenseløse arbeidet, der det nå er vår egen motivasjon som setter grenser og mål for oss. Og den setter meget høye mål.(Berlingske Tidende)