Roper du høyt og har det ofte gøy på andres bekostning?
Det kan koste deg muligheten til å avansere på jobben, mener den amerikanske professoren og forfatteren Bill Lampton, ifølge business.dk.
Han har i mange år studert hvordan man kommuniserer i bedrifter.
- Gjennom 23 år i arbeidslivet har jeg opplevd utallige kommentarer fra kollegaer og medarbeidere som med et trylleslag har redusert troverdigheten deres. Det kan virke uskyldig, men slike småkommentarer kan være akkurat det som fester seg hos sjefen, sier han.
Her er tingene du ikke bør si:
1. Det er ikke min jobb!
Hvis noen kommer til deg med en oppgave, er det sikkert en god grunn. Vis at du er en problemløser, og få goodwill hos kollegaene.
2. Ikke noe problem, det gjør jeg bare ...
Ikke si det hvs du ikke mener det. Tar du en oppgave med et stort og avslappet smil, forventer lederen din at du løser den uten vanskeligheter. Det tærer på troverdigheten din om du da ikke klarer oppgaven.
3. Ikke si til noen at jeg har sagt dette, men ..."
Hvis det er en hemmelighet, så hold den for deg selv. Det er lett å finne ut hvor opplysningene kommer fra.
4. Jeg har ikke fått lønnsforhøyelse på fire år.
Lønnsforhøyelse gis for produktivitet, og ikke for hvor lenge du har vært der. Både sjefen og andre vil tenke sitt om hvorfor du ikke har gått opp i lønn.
5. Det er ikke min skyld.
Arbeidsplassen er ikke en rettssal. Når sjefen kommer til deg med et problem, er han ikke interessert i hvem sin skyld det er. Det tjener ikke deg å peke ut andre.
6. Hvis jeg skal være helt ærlig, så ...
Når man hører dette vet man at nå kommer det noe negativt. Og betyr det at du normalt ikke er ærlig? Bare si det du skal si.
7. Hvem stemmer du på?
Ikke diskuter politikk. Dette er et tema hvor det er lett å få fiender. Ikke regn med at alle er enig med deg.
8. Jeg var skikkelig på byen i natt...
Det kan godt være at du er en helt fordi du møter fyllesyk på jobb. Men å skryte av det gir motsatt effekt. Du vil fremstå som en man ikke alltid kan regne med.
9. Jeg rakk det ikke innen fristen jeg fikk, fordi ...
Alle har det travelt. Oppgaven skal løses, og du gjør det best om du viser at du tar oppgaven seriøst. Be eventuelt på forhånd om å bli fritatt for andre oppgaver om det trengs.
10. Hvis ikke ... så ...
Ultimatum er det sjeldent en suksess å gi - verken til kollegaer eller til lederen din. Det gir deg heller fiender eller et rykte som en besværlig medarbeider.