Mange som faller utenfor arbeidslivet, kan ha nytte av å endre livsstil når det gjelder fysisk aktivitet, kosthold og røyking. Da øker mulighetene for å komme tilbake i jobb.
Endringene kan begynne i det små. Det viktige er at brukeren hjelpes til å mobilisere egne ressurser og øke følelsen av kontroll, slik at han eller hun kan mestre utfordringer. Ved å konsentrere seg om hva brukeren kan og vil, styrkes handlingskraften og troen på at endring er mulig.
"
Brukeren i sentrum
Et tilbud skal sette brukeren i sentrum og ta utgangspunkt i brukerens muligheter. Dette er beskrevet i heftet Muligheter og mot, utgitt av Sosial- og helsedirektoratet (SHdir) i 2007. En kommunikasjonsmetode for endring av levevaner som også har dette brukerfokuset, er Endringsfokusert veiledning. Metoden brukes aktivt i tjenesten Røyketelefonen 800 400 85, som drives av Shdir.
Undervisningsmateriell
SHdir har utarbeidet materiellet Å snakke om endring for opplæring i denne metodikken. Materiellet gir en praktisk innføring i metoden, og består av et veiledningshefte og en undervisnings-DVD. Det er i utgangspunktet laget for helsepersonell, men kan med fordel også brukes av veiledere hos NAV.
Tiltak og lokale lavterskeltilbud
" Det er viktig at det lokale NAV-kontoret skaffer seg oversikt over hva som finnes av lokale tilbud som brukeren kan benytte seg av om røykeslutt, ernæring og fysisk aktivitet. Fylkesmannen og fylkeskommunene ved folkehelserådgiverne kan være behjelpelig med å skaffe en oversikt over de lokale tilbud. I tillegg har de fleste fylker ressursgrupper i røykeslutt, ernæring og fysisk aktivitet. Folkehelserådgiverne kan formidle kontakt til dette nettverket. Hvert NAV-kontor kan med fordel legge ut egne lenker til lokale tilbud over helsefremmende tiltak. Tre viktige satsingsområder innenfor helsefremmende tiltak er: * Fysisk aktivitet - helse og trivsel." * Ernæring."* Røykeslutt.(Sosial- og helsedirektoratet)