Bjørvikautbyggingen 1

Støyende arbeid i sjøen

I forbindelse med fundamenteringen av Bjørvikatunnelen i Oslo blir det mye støyende arbeid i sjøen. Sterke bankelyder og vibrasjoner vil prege kaiområdet denne sommeren.

Publisert

Denne måneden startet arbeidet med fundamentering for senketunnelen nærmest Revierkaia / Havnelageret i Oslo. 134 stålrørspeler skal de neste ukene bankes gjennom sjøbunnen og ned til fast fjell med et stort fallodd, skriver Statens Vegvesen på sine nettsider.

Risikoanalyse

- Det er underentreprenøren NCC som har ansvaret for av-og-på-delen av tunnelen, mens Skanska har oppdraget med å få på plass selve senketunnelen, opplyser HMS-leder Kenneth Kedegård i NCC. Han har ansvaret for å foreta risikoanalyser av jobben, og for øvrig kontrollere at de gjeldende forskrifter for arbeidet etterfølges.

Banking og vibrasjoner

Dette er et støyende arbeid med sterke bankelyder og vibrasjoner. Det er den delen av senketunnelen som skal ligge nærmest Revierkaia som skal ha slik forankring til grunnen. Det mudres fortsatt rene masser i sjøen dypt nede i tunneltraseen. I juni slepes de to siste elementene til tunnelen inn fjorden, og i august starter prosessen med nedsenking og sammenkobling av tunnelelementene.

Bygd i Bergen

Den første senketunnelen i Norge er bygd i elementer i Bergen, der den har ligget ferdig i tørrdokk en tid. Nå er den slept fra Bergen og inn i Oslofjorden. Det tar ca. ti dager å montere hvert element. Seinhøsten starter arbeidet med å reetablere Revierkaia, som da bygges opp over senketunnelen og betongkonstruksjonen i kaiområdet.

Fjordbyen i Bjørvika

120 000 biler passerer daglig på E18 og E6 i Bjørvika-området. Veiene skiller byen og sjøen. Fra 2010-2011 vil vi trafikken gå i tunnel. Bjørvikatunnelen blir 1100 meter lang med tre kjørefelt i hver retning. Senketunnelen under

sjøbunnen er 675 meter lang - den første som er bygd i Norge. Når trafikken er borte fra dagen, kan Oslo begynne å realisere fjordbyen. Statens vegvesen skal også utvikle stamvegene i nye Bjørvika. Dette vil skje mellom 2010 og 2012. Det totale veiprosjektet med kryss, avkjøringer og veier i den nye bydelen er på over 8000 meter.

Powered by Labrador CMS