Godt arbeidsmiljø cb575034

13 gode råd for det psykiske arbeidsmiljøet

Til­lit blant an­sat­te og mel­lom an­sat­te og le­de­re er vik­tig for at det psyko­sosiale ar­beids­mil­jø­et på en ar­beids­plass skal være bra. En un­der­sø­kel­se gjort i Dan­mark vi­ser at det er van­ske­lig å fin­ne fel­les­nev­ne­re mel­lom be­drif­ter som har lyktes.

Publisert

Forsk­nings­sen­te­ret NFA har for­søkt å finne år­sa­ker til at noen virk­som­he­ter lyk­kes i å skape et bedre psyko­sosialt ar­beids­mil­jø. 14 virk­som­he­ter er blitt fulgt i tre år. Nå er rap­por­ten er klar:

Det må til­lit til for at end­rin­ger skal kunne gjen­nom­fø­res og gi mu­lig­he­ter for for­bed­rin­ger. Se­ni­or­fors­ker Pe­ter Has­le fra NFA for­kla­rer:

– Det var van­ske­lig å ar­bei­de med de psy­kis­ke ar­beids­mil­jø­et i virk­som­he­ter der le­de­re og an­sat­te ikke had­de til­lit til hver­and­re og ikke kun­ne sam­ar­bei­de.

– Man var til­bøye­lig til å tol­ke nye ini­tia­ti­ver ne­ga­tivt og det blok­ker­te ef­fek­tivt en­hver form for hand­ling. Pro­sjek­tet vis­te også at det i alle be­drif­ter tar tid å byg­ge opp et godt psy­kisk ar­beids­mil­jø.

Må skred­der­sys

NFA øns­ket å fin­ne fel­les­nev­ne­re for hvor­dan virk­som­he­te­ne skal kun­ne for­bed­re det psy­kis­ke ar­beids­mil­jø­et, men det vis­te seg at alle be­drif­ter må til­pas­se seg in­di­vi­du­elt.

I til­legg til for­skjel­li­ge ut­gangs­punkt, skjed­de det også end­rin­ger un­der­veis som end­ret for­ut­set­nin­ge­ne for be­drif­te­ne. Både virk­som­he­tens kul­tur og ak­tu­el­le situa­sjon spil­te alt­så inn.

Hver en­kelt virk­som­het må der­for fin­ne sin egen måte å ar­bei­de med det psy­kis­ke ar­beids­mil­jø­et.

13 gode råd

De 13 rå­de­ne som NFA kom fram til, vil li­ke­vel kun­ne være en god støt­te i ar­bei­det med å for­bed­re det psy­kis­ke ar­beids­mil­jø­et:

1. Lang­som­me for­and­rin­ger er de hur­tigs­te

Psy­kisk ar­beids­mil­jø bed­res ikke med hur­tig­løs­nin­ger. En kort inn­sats end­rer in­gen ting. Ved­va­ren­de opp­merk­som­het og pri­ori­te­ring av triv­sel bæ­rer de bes­te fruk­ter.

2. Et godt psy­kis­k ar­beids­mil­jø skal hele ti­den gjenskapes

Det opp­står hele ti­den nye ut­ford­rin­ger og be­tin­gel­ser som kre­ver nye ini­tia­ti­ver, hand­lin­ger og dia­log. Ar­beids­plas­sen er en le­ven­de or­ga­nis­me som lø­pen­de ut­vik­ler seg. Det sam­me gjør ar­beids­mil­jø­et.

3. Mis­til­lit til and­res mo­ti­ver lam­mer pro­ses­sen

Ar­bei­det for et bed­re psy­kisk ar­beids­mil­jø kre­ver at le­del­se og med­ar­bei­de­re vi­ser gjen­si­dig til­lit og aner­kjen­ner hver­and­res rol­ler. For­and­rin­ger ska­pes ved å ta and­re på or­det frem­for å ha mis­til­lit fra star­ten.

4. Skap en pro­fe­sjo­nell uenig­hets­kul­tur

Lytt også til tvilerne – det er som re­gel en kjer­ne av sann­het i det de sier. Til­lit og kri­tikk er ikke mot­set­nin­ger. Re­spekt­full uenig­het ska­per ut­vik­ling og plass til for­skjel­lig­het.

5. Nei til kjær­lig­het – ja til aner­kjen­nel­se og re­spekt

Det er fel­les­ska­pet om å ut­fø­re et ar­beid som ska­per triv­sel – ikke fø­lel­ses­mes­sig om­klam­ring. Det er fag­lig­he­ten som skal aner­kjen­nes på ar­bei­det. Per­son­lig­he­ten skal re­spek­te­res.

6. Le­de­ren som sek­re­tær for med­ar­bei­der­ne

Me­nings­ful­le ar­beids­opp­ga­ver kre­ver at le­del­sen fjer­ner hind­rin­ger og sik­rer res­sur­ser og inn­fly­tel­se. Da blir med­ar­bei­der­ne bed­re i stand til å ut­fø­re et godt ar­beid.

7. Hvis vi bare kun­ne få lov til at pas­se vårt ar­beid

Det gir ar­beids­gle­de å gjø­re et godt bit med ar­beid. Ar­bei­det med psy­kisk ar­beids­mil­jø gir først vir­ke­lig me­ning og frem­drift, når det øker mu­lig­he­ten for å løse de dag­li­ge ar­beids­opp­ga­ver.

8. In­klu­de­ring og dia­log er bra, men ikke nok

Mø­ter og sam­ta­ler er nød­ven­di­ge, men de må føre til kon­kre­te og syn­li­ge re­sul­ta­ter. Hand­le­kraf­ti­ge ak­tø­rer må påta seg an­sva­ret for å set­te ram­mer og ta hånd om pro­ses­sen.

9. Spør­re­skje­ma­er set­ter dags­orden, men lø­ser ikke pro­ble­me­ne

En kart­leg­ging av det psy­kis­ke ar­beids­mil­jø­et ska­per le­gi­ti­mi­tet og opp­merk­som­het, men er van­ske­lig å om­set­te i di­rek­te hand­ling. Hand­ling kre­ver dia­log, pri­ori­te­ring og fo­kus på det kon­kre­te ar­beid.

10. Inn­se mang­le­ne og dyrk mulighetene

Psy­kisk ar­beids­mil­jø hand­ler både om å fjer­ne be­last­nin­ger og om å ska­pe ut­vik­ling og me­ning i ar­bei­det.

11. Det er van­ske­lig å hol­de bå­ten på van­net når sjø­en går hvit

Når sto­re for­and­rin­ger skyl­ler inn over or­ga­ni­sa­sjo­nen, kre­ves det en eks­tra inn­sats for å bed­re det psy­kis­ke ar­beids­mil­jø­et.

12. In­gen­ting kom­mer av in­gen­ting

Det kre­vet tid, pen­ger og ener­gi å ska­pe og opp­rett­hol­de et godt psy­kisk ar­beids­mil­jø. Tenk på det som en nød­ven­dig in­ves­te­ring.

13. Me­nin­gen med ar­bei­det ska­pes i fel­les­ska­pet

Fel­les­ska­pet om ar­bei­det er en stor del av me­nin­gen med å gå på jobb. Å mis­te me­nin­gen og fel­les­ska­pet er øde­leg­gen­de for et godt psy­kisk ar­beids­mil­jø.

Les mer:

Absentia

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

"
Powered by Labrador CMS