Sint dame cb853945

Slik roer du ned en oppskjørtet person

Noen gang hatt lyst til å plante knyttneven dypt ned i tastaturet fordi den h... data'n ikke gjør som du vil? Nettopp mistet to måneders arbeid fordi harddisken har krasjet? Vold mot datautstyr synes å være på fremmarsj i arbeidslivet. Her får du tipsene som hjelper deg når det koker i toppen.

Publisert

Kelly Chessen har de siste fem årene arbeidet som kriserådgiver for personer som tørner når datautstyret ikke vil samarbeide.

Les også: To av tre har mistet besinnelsen på jobb

Selv om de færreste som ringer henne går med regelrette selvmordstanker, er det liten tvil om at datautstyr og programvare kan gjøre folk ekstremt grinete. Eller fortvilet. Eller gjerne begge deler.

Hun anbefaler en femtrinnsrakett for å få den hysteriske ned på landjorda igjen:

1. Oppnå fortrolighet

Er du i en slik krisetilstand, føler du gjerne at omgivelsene ikke skjønner hvorfor. Dette forverrer krisen. En ond sirkel, med andre ord.

For å bryte sirkelen, må du tilegne deg tillit hos den som har klikket. Teknikken Chessen bruker, kalles validering.

Ikke si "Jeg forstår". Den hysteriske føler uansett at ingen forstår ham eller henne. Bruk indirekte erkjennelse. "Jeg ville også blitt oppbrakt."

Eller "Det må være frustrerende. Du er i din fulle rett til å være sint."

Men fortell aldri hvordan personen bør føle seg. Styr unna belæring av typen "Ro deg ned" og "Du bør ikke bli så oppbrakt". Da går vedkommende i skyttergraven og gir deg ansiktet fullt av skjellsord.

2. Lytt etter nøkkelordene

Avhengig av krisens art, lytt etter ord og uttrykk som kan indikere hvorfor personen har flippa ut.

Hvis noen sier "Hvis jeg ikke får tilbake dataene fra harddisken, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre". Dette kan være en ledetråd.

3. Gi vedkommende armslag

La personen få tid til å fortelle sin historie. Kanskje blir de glade for at du spør dem om å fortelle det de har opplevd.

Men ikke vær for pågående. Bruk heller aktiv lytting. Bruk uttrykk som "javel" og "jeg forstår". Bruk gjerne oppfølgende spørreord som "hvordan", "når", "kan du forklare".

Du kan også bruke en teknikk som kalles speiling, det vil si at du repeterer det vedkommende nettopp har sagt til deg. Sier den hysteriske "Jeg er dritsur fordi data'n har tryna", kan du svare med "Javel, så du er oppskjørtet fordi data'n tryna. Det ville jeg også vært."

De fleste føler seg mye bedre etter at de har fortalt hva de har opplevd.

4. Bruk ekspertisen din uten å misvise

Chessen har erfaring både fra psykologi og datateknikk. Når hun føler seg trygg på at hun vet hvorfor datautstyret ikke oppførte seg som forventet, kan hun gå igang med å forsikre personen.

Er det for eksempel harddisken som ikke vil samarbeide, kan hun si: "Det høres ut som om dette er problemet. I 90 prosent av tilfellene klarer vi vanligvis å få tilbake dataene."

For den oppskjørtede hjelper det mye å få vite at oddsen er på deres side. Men Chessen er likevel tydelig på at det finnes en 10 prosents sjanse for at dataene er tapt.

5. Let etter alternative løsninger

Det siste trinnet er å utforske alternativene og lage en aksjonsplan. Når Chessen føler hun har nok informasjon, kan hun hjelpe personen å utforske sine muligheter. Både i den nåværende situasjonen og til å unngå liknende hendelser i fremtiden.

Men utvis forsiktighet. Er det harddisken som har tryna, bør du aldri si "Neste gang må du huske å ta backup av harddisken".

Chessen har en lang erfaringsbase med ressurser. Den inneholder alt fra backup-produkter og -tjenester til informasjon om hvordan harddisker teknisk fungerer og hvordan data kan gjenopprettes. Ut fra dette kan hun legge en slagplan for arbeidet fremover.

Jo mer konkret planen er - og jo mer den inkluderer den hysteriske personen - jo bedre er det.

En krisetilstand er en kortvarig tilstand. Personen som har tørna, ønsker å havne i balanse igjen. Å utforske sine alternativer, er til stor hjelp for å finne denne balansen.

"
Powered by Labrador CMS