Unge arbeidstakere
Unge arbeidstakere

Kultur og media lokker de unge mest

Fast ansettelse blir stadig viktigere for ansatte under 30 år. Et godt arbeidsmiljø, fast jobb og gode arbeidskamerater står høyest på de unges ønskeliste.

Publisert

I likhet med arbeidstakere over 30 år vil de unge først og fremst ha et hyggelig og trygt arbeidsmiljø med en dyktig sjef. Stadig flere unge mener det er viktig med fast jobb, sammenliknet med situasjonen for fem år siden. - De unge svarer riktignok oftere enn de eldre at det er viktig med internasjonale kontakter, men dette er lavt rangert sammenliknet med andre sider av arbeidet, opplyser Susanne Zander på den svenske Ungdomsstyrelsen til TCO-tidningen.

Forskjeller yngre og eldre

Det finnes noen forskjeller mellom yngre og eldre. Men disse er ofte mindre enn vi kunne tro. Store forskjeller finnes når det gjelder verdien av å kunne kombinere jobb og privatliv, at arbeidet er på hjemstedet, og at det er selvstendig. Disse verdiene vurderer de eldre klart høyere enn de unge.Unge er mer opptatt av alt som er knyttet til å det å etablere seg på arbeidsmarkedet. Dette dreier seg for eksempel om god lønn, gode muligheter til utvikling og utdanning, og lik kjønnsfordeling.

Kultur, medier og design

Kultur, medier og design skiller seg ut som de mest populære bransjene å jobbe i for de unge. 24 prosent av 20 - 29 åringene svarer at de absolutt vil jobbe der. Det er også det eneste området der flere svarer Ja, absolutt enn Nei, absolutt ikke på spørsmålet om de vil arbeide i bransjen. En annen populær bransje er kropp/kost/helse der én av fem absolutt vil arbeide i fremtiden.

Politi og bartender drømmeyrker

De jobbene som de flest unge svenske mellom 15 og 24 år drømmer om, er yrker innenfor media, først og fremst journalist. Deretter kommer bartender og politi. - Dette er jobber som gir deg muligheten til å reise mye rundt omkring, konstaterer Susanne Zander.

Flyktige drømmeyrker

Men om noen synes det er toppen av lykke å få en lærlingplass på en restaurant, er det ikke sikkert at hun eller han synes det samme etter noen år. Et oppsiktsvekkende funn i undersøkelsen er at fjernsynsserier, og kanskje til og med reklamefilmer, kan påvirke de unges yrkesvalg.- I USA økte for eksempel interessen for å jobbe i statsadministrasjon etter at TV-serien The White House ble populær.(TCO-Tidningen)