Oppmerksomheten rundt møteulykker i trafikken, ofte med fatale konsekvenser, har økt de siste årene. Et norsk firma er i gang med å produsere et et fleksibelt midtskillemerke for veier.
Den Moelv-baserte bedriften Mjøsplast har spesialisert seg på støping av produkter i plastmaterialet polyuretan. Ett av disse produktene er et fleksibelt midtskillemerke for veier, kalt Fleximark.
Det spesielle med Fleximark er at merket utgjør en visuell og fysisk hindring i veien, samtidig som midtskillene kan forseres i en nødssituasjon, for eksempel for utrykningskjøretøy, uten at merkene blir ødelagte og må skiftes ut etterpå.
Etter å ha blitt overkjørt retter Fleximark seg opp igjen av seg selv. Kjøretøyet som kjører over Fleximark vil normalt ikke bli skadet.
Fleximark er blant annet montert i tilknytning til bomstasjonen på RV 4 ved Raufoss. Foto: Mjøsplast AS
Testet i tett trafikk
Testing har vist at produktet har tålt gjentatte påkjøringer i høy hastighet, og materialet tåler sterk kulde og varme. Materialet i Fleximark har en styrke og levetid som langt overgår sammenlignbare materialer, for eksempel gummi.
Billig alternativ
Mjøsplast mener at Fleximark er kostnadseffektiv trafikksikring. Sikring av midtlinjer med Fleximark koster en brøkdel av alternative sikringsmetoder pr. løpemeter vei.
Selskapet ser derfor på Fleximark som et reelt alternativ til ”hardere” fysiske skiller som midtrekkverk i stål eller betong.
På grunn av den lave prisen mener de at Fleximark også kan brukes som mer midlertidig sikring i påvente av utvidelse og annen utbedring av veier.
Også egnet i tuneller
Med sin utforming kan Fleximark også benyttes til andre formål enn å skille møtende trafikk.
Mulige eksempler på dette er sidemarkering i tunneler (i tillegg til midtmarkering), markering av fartshumper, markering av av- og påkjøringsfelt og ekstra markering der de gule og hvite stripene i veien ikke respekteres.