Du er her

Vil lokke flere nordmenn til internasjonal messe

5. til 8. november 2019 går A+A-messen av stabelen i Düsseldorf. Arrangørene vil gjerne se flere norske utstillere og besøkende under messen og frister med en egen norsk paviljong.
Av Jan Tveita
Publisert 25.02.2019 00:00

A+A er den største internasjonale messen av sitt slag, og den har også et omfattende konferanseprogram. Messen arrangeres med to års mellomrom.

– A+A dekker hele bredden av produkter og tjenester fra personlig verneutstyr til et godt arbeidsmiljø, opplyser Joelle Janz og Andreas Totzauer, henholdsvis prosjektmedarbeider og leder for messevirksomheten i Norsk-Tysk Handelskammer.

– A+A er stedet å være for alle som jobber direkte med HMS, men også HR-ledere, forsikring, bedriftshelsetjenester, brannmenn, politi og bedriftsledere vil finne interessante nyheter under messen, mener de to.

Fem norske utstillere

I 2017 deltok 1968 utstillere fra 62 land under A+A. Rundt 65 000 mennesker fra 85 land besøkte messen, som hadde et totalt utstillerareal på 70 000 kvadratmeter.

Fem norske bedrifter stilte på messen i 2017. Enkelte norske produsenter, som for eksempel Helly Hansen, var riktignok representert av sine tyske avdelinger. Men Norgesplaster, Loxy, Granberg, Devold og Daletec stilte alle med eget norsk mannskap.

Internasjonalt utstillingsvindu

Sverige og Danmark hadde henholdsvis 32 og 29 utstillere i 2017. Det var også flere fra nabolandene som besøkte messen, 772 svensker, 556 dansker og 550 finner. I underkant av 400 nordmenn (396) besøkte A+A i 2017.

– Tallene fra Norge burde være mye høyere. Vi ser mye mer potensial i Norge for både utstillere og besøkende, understreker de to i Norsk-Tysk Handelskammer.

– Hvorfor bør flere nordmenn besøke messen?

– Norsk kvalitet er et internasjonalt kjennemerke som har oppstått gjennom Norges til dels ekstreme forhold og høye krav til helse, miljø og sikkerhet. Norge har dessuten et positivt omdømme i Tyskland og resten av verden.

– Messen er et enormt internasjonalt utstillingsvindu for nyheter innenfor blant annet arbeidstøy, ergonomiprodukter, personlig verneutstyr, brannvern, beredskapshåndtering og miljøledelse.

– Skal man satse på internasjonale markeder, er messedeltakelse et enormt effektivt verktøy. Erfaringen fra A+A og andre store messer i Tyskland viser at utstillerne ofte vender hjem med mange titalls mulige samarbeidspartnere fra mange land, understreker Janz og Totzauer.

– Dessuten er det aller meste av produkter og tjenester som vises fram på A+A, høyst relevant for det norske arbeidslivet også, tilføyer de to.

Norsk fellespaviljong

– Dersom noen norske bedrifter sitter på gjerdet og ikke vet helt om de skal delta, kan kanskje en norske fellesstand være en løsning som får noen til å bestemme seg, sier Totzauer.

– For å hjelpe norske bedrifter med en så enkel og effektiv deltakelse som mulig, ønsker vi å organisere en norsk fellespaviljong. Fordelene er økt synlighet og gode muligheter for egen profilering.

– Norsk-Tysk Handelskammer overtar den praktiske gjennomføringen, prosjektledelsen og oppbyggingen av paviljongen i samarbeid med deltakende bedrifter, samt at de deltar aktivt for å bistå deltakerne med praktiske løsninger underveis på messen, supplerer Janz.

– En slik norsk fellesstand eller paviljong vil gi store synergieffekter for de norske utstillerne, sier de to i Norsk-Tysk Handelskammer, som gjerne tar imot spørsmål fra norske bedrifter som vurderer å delta på A+A 2019 eller har spørsmål angående messen.


Slik kan en norsk fellespaviljong se ut på A+A 2019. (Illustrasjon: Norsk-Tysk Handelskammer)