Våg å kritisere hverandre

Både å gi og få kritikk på jobben vi gjør, kan være utfordrende. Men å få tilbakemeldinger gjør at vi utvikler oss og blir bedre. Ros får oss dessuten til å prestere bedre.

Publisert

(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Både ansatte og ledere ønsker tilbakemeldinger på hvordan de bidrar til virksomheten, og hvordan de samarbeider med ledere og kolleger, skriver det svenske nettstedet Arbetsmiljöupplysningen. Det er viktig å kjenne seg dyktig og bli sett for å kunne utvikle seg videre, våge å ta sjanser og prestere på sitt beste. Å gi ros kan dessuten bli en god vane som gradvis sprer seg på arbeidsplassen.

Vi reagerer ulikt på kritikk

Mennesker reagerer veldig ulikt på tilbakemeldinger. En del tar hver minste lille bemerkning ille opp, mens andre har lett for å ta til seg kritikken. Fordi vi mennesker i allmennhet liker oppmuntring, er det smart å begynne med det positive. Gir du tilbakemelding til en enkelt person innenfor en gruppe, skal den alltid være positiv.

Muntlig samtale best

Å snakke sammen ansikt til ansikt gir vanligvis best resultat, fordi da reduserer dere risikoen for misforståelser. Det er en tommelfingerregel ikke å gi kritikk for feil som er begått for lenge siden, men holde seg til det som har hendt i det siste.

Kritikk krever trening

Det krever trening å lære seg å takle andres meninger. Det er viktig å tenke på å vise takknemlighet for at vedkommende deler sine synspunkter med deg. Det er en fordel om du kan unngå å innta en forsvarsposisjon eller begynne å argumentere.

Det er lederens oppgave å gi sine ansatte tilbakemeldinger på arbeidet de gjør, men det er ofte vanskelig for sjefen også å få ærlig respons fra sine medarbeidere. Den rollen og maktposisjonen lederen har, kan være til hinder for at de ansatte våger å kritisere, skriver nettstedet.

(arbetsmiljoupplysningen.se)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"

Powered by Labrador CMS