Du er her

Stressforsker: Empati koster

Kontaktyrker er krevende. Det er grunnen til at så mange i slike jobber møter veggen, mener svensk stressforsker.
Av Redaksjonen
Publisert 19.09.2019 11:27

De fleste som arbeider i omsorgsyrker, kjenner empati for sine pasienter, klienter, elever og kunder, sier stressforsker Torbjörn Åkerstedt til nettstedet arbetarskydd.se.

Legger energi i jobben

– Det vesentlige er hvor mye energi du må legge i jobben, med kroppen og med hjernen, for stadig å være forberedt på hva det andre mennesket sier. Du må forholde deg til mennesker, avlese dem, holde et passe mellommenneskelig nivå.

– Dette er veldig anstrengende siden det krever mye oppmerksomhet, forklarer Åkerstedt, som er seniorprofessor og stress- og søvnforsker ved Karolinska institutet og Universitetet i Stockholm.

Koster å skjerpe sansene

Empati er bare et aspekt av problemet, mener han.

– Empati innebærer at du skjerper sansene, og det koster. Men det koster også å snakke med en person som klager på behandlingen vedkommende får. Mye av det som sosialarbeidere utsettes for, er rene ukvemsord fra klienter som ikke får det de vil ha. Sosialarbeiderne blir fortvilet over å bli anklaget for noe de ikke er ansvarlige for.

Viktig med innhenting

Det er nødvendig å få tid til å hente seg inn igjen mellom hver belastning, hvis ikke kan det oppstå et svært høyt stressnivå hos den som er utsatt for påkjenningene (allostase).

– Den som ikke kan komme tilbake til det normale nivået, men har blitt værende på et for høyt stressnivå, trenger hjelp, framfor alt psyko­logisk hjelp, sier Torbjörn Åkerstedt.

(arbetarskydd.se)