Du er her

Slik takler du vårslapphet

Føler du deg trøttere enn vanlig når våren endelig kommer? Ta det med ro, du er ikke alene: Hver fjerde person har en biologisk klokke som bruker lengre tid på å tilpasse seg lyset.
Av Redaksjonen
Publisert 08.04.2019 07:02

De aller fleste av oss får et energikick når lyset kommer tilbake. Men så har vi også den fjerdedelen av befolkningen som kjenner seg trøttere enn vanlig, skriver prevent.se.

– Vårtrøtthet er helt naturlig. Det handler om den biologiske klokken og kroppens evne til å rekke å omstille seg til lyset. Vi har en innebygd mekanisme for det, men enkeltes kroppsklokker er mer følsomme for omstilling, sier psykolog Kerstin Jeding ved den svenske Stressmottagningen.

Du kan ikke sove det av deg

Det går ikke an å sove bort vårslappheten ved å sove mer enn vanlig, men det er viktig å prioritere søvnen slik at du får så mye søvn som du normalt trenger. Du kan også hjelpe kroppen ved å legge deg og fremfor alt stå opp omtrent på samme tid hver dag. Det er dessuten viktig å ha det ordentlig mørkt i soverommet. En mørk gardin eller en sovemaske over øynene kan være gode hjelpemiddel.

Gå til jobben

– Så gjelder det å komme seg ut i dagslyset, helst om formiddagen når kroppen er mest mottakelig. En spasertur til jobben er ingen dum idé. For de som er utpregede morgenmennesker og står opp i otta, kan det være bedre å ta spaserturen på vei hjem fra jobben istedenfor, for å få lyset med seg.

Har du ikke mulighet til å gå til eller fra jobb, er det smart å sitte ved et lyst vindu, men da skal vinduet helst være åpent. Vi tar nemlig imot lyset bedre dersom det ikke må gjennom vindusglasset først. For mange hører solbriller med når vårsola kommer, men ikke bruk dem hele tiden.

– Ta av deg solbrillene i det minste en del av tiden utendørs. Det er nemlig bare gjennom øynene at kroppens biologiske klokke tar inn lys.

Mars og april verst

Det er i mars og april vi merker vårtrøttheten mest. Etter den tiden har har kroppen tilpasset seg. For et fåtall blir symptomene på vårslappheten så sterke at de utvikler SAD – Seasonal Affective Disorder, altså en årstidsavhengig depresjon. Går det så langt, bør du bestille time hos fastlegen for å få hjelp.

Kerstin Jeding sier også at det gjelder å tenke over om vårslappheten kan komme av andre faktorer som pollenallergi eller at du har spist dårlig i det siste. All trøtthet er ikke vårslapphet.

Skaper vårt eget stress

Om våren kan vi også bli rammet av en form for stress som vi skaper oss selv og som ikke er biologisk. Vi skriver lange lister med alt vi skal gjøre: Plante blomster, vaske sykkelen, klippe håret, male terrassen, og så videre.  

– Mye av det vi egentlig liker å gjøre, men når det føles påtvunget, kan det bli for overveldende. Om høsten kan vi gå hjem og legge oss på sofaen uten at noen stusser over det.  Men om våren forventes det at vi sprudler over av liv og lyst også etter jobben.

Jeding sier at vi ikke skal la våren bli en stressfaktor, men drive med aktiviteter vi synes er lystbetonte. Det motarbeider vårslappheten.

– Ta en pause i løpet av arbeidsdagen og gå ut i dagslyset og spis en is sammen med kollegene. Det er bra både for kropp og sjel, sier Kerstin Jeding.

(prevent.se)

Nøkkelord