Du er her

Miljøet på dagsorden

Den leser som følger grundig med i papirutgaven – hvilket vi tror de fleste av våre lesere gjør – vil finne enkelte synlige endringer i det nyeste nummeret.
Av Anonym
Publisert 08.11.2010 13:10

Vi tenker ikke først og fremst på de ytre endringene, de vil nok alle observante lesere kunne registrere ganske snart – og for fullt fra første nummer neste år!

Vi har snarere HMS-magasinets nye satsing på miljø og miljøledelse i tankene.

Det nye temaområdet i bladet kommer som en naturlig følge av alt det verdifulle arbeidet som utallige ildsjeler ute i virksomhetene nedlegger hver eneste dag for det ytre miljøet vårt. Disse ildsjelene er det absolutt på høy tid og vel verdt å følge opp!

Stadig flere bedriftsledere, HMS-ansvarlige, verneombud, tillitsvalgte og ansatte tar det ytre miljøet på alvor og legger ned en uvurderlig innsats for å bedre virksomhetens forhold til sine omgivelser. Mange gjør det på eget initiativ uten pålegg fra verken arbeidsgiver eller myndigheter. Mye av miljøarbeidet skjer i det stille, uten de store avisoverskriftene. Det er engasjementet for miljøet som driver disse ildsjelene.

Heldigvis får de god drahjelp: Mange virksomheter velger et synlig bevis på at de er sitt ansvar bevisst og har miljøet i tankene: De miljøsertifiserer seg. Atskillige virksomheter har valgt Stiftelsen Miljøfyrtårn, som i dag kan skilte med over 2500 sertifiserte virksomheter.

Men dette er vel en tidkrevende og møysommelig prosess, tenker du kanskje. På ingen måte. Hør hva Frode Larsen i stavangerbedriften Premiere Produkter uttaler inne i bladet: – Vi trodde det ville medføre kostnader, mye papirarbeid og byråkrati. Derfor ble vi overrasket over hvor fort og enkelt det gikk.

I tillegg sparer du kostnader på å tenke miljø: Oslo Vei sparer så mye som en halv million kroner i året bare ved å redusere drivstofforbruket sitt med ti prosent. I tillegg oppnår Oslo Vei en betydelig miljøgevinst: For hver liter drivstoff de sparer, reduserer de CO2-utslippene sine med 2,6 kg.

Og hvorfor ikke bruke miljøsatsingen som et konkurransefortrinn? Les i bladet hva Thon Hotell Arendal oppnår med sine Grønne konferanser!

Så har du en god historie å fortelle om miljøarbeidet fra din bedrift, ta kontakt med oss i HMS-magasinet!

 

Denne lederartikkelen er hentet fra HMS-magasinet nummer 5 2010.

Du kan bestille abonnement på HMS-magasinet her,

- eller laste ned enkeltutgaver her.

"