Frisk luft, godt lys og ryddige og støyfrie lokaler er ikke det første vi tenker på i forbindelse med bilverksteder. Men Bilias nye skadeverksted på Økern i Oslo gjør våre fordommer til skamme.
I mars i fjor åpnet Bilia sin nye skadeavdeling i Økern Næringspark i Oslo. HMS-magasinet har nylig besøkt verkstedet, og vi lot oss imponere over det vi så.
Bilverkstedet beskjeftiger 24 opprettere, 12 lakkerere og to mekanikere.
I tillegg til verkstedfolkene kommer de kontoransatte og kundemottakerne, slik at det totale antallet ansatte nærmer seg 50.
Verkstedet har stor kapasitet: I oktober i fjor passerte 350 personbiler dørene her.
Lys
- Først og fremst har vi lagt vekt på godt arbeidslys, sier skadesjef Roald Notvik. Kravet til god arbeidsbelysning på våre arbeidsplasser ligger på 800 lux. Et godt opplyst kontor ligger på rundt 400. Hos oss ligger det et sted mellom 1300 og 1500 lux. Vi har både tatt hensyn til tilstrekkelig overlys og godt sidelys på hver enkelt arbeidsstasjon.
Luft
Et effektivt klimaanlegg sørger for frisk luft i verkstedhallene. Sammen med lyse farger overalt på tak og vegger gir dette et inntrykk av romslige og luftige lokaler. Du finner uttak for trykkluft overalt, og alle har tilgang til friskluftmaske nær sin arbeidsstasjon.
Solskjerming
- I hallen der opprettingen foregår, er vindusflatene så store at de slipper mye sollys inn, så mye at det faktisk er blitt et problem, tilføyer Notvik. Til tross for klimaanlegget blir det varmt i lokalene om sommeren.
Derfor skal hallen solavskjermes i nærmeste fremtid. Det blir ikke billig. På prislappen står det 400 000 kroner, men vi strekker oss langt for å oppnå best mulige arbeidsforhold for våre folk, understreker Notvik.
Vannbasert lakk
- Lakkeringsanlegget har seks lakkbokser i tillegg til fire forberedelsesplasser, alle med tilluft og avsugsluft. Under lakkering er kravene til lufttilførsel strenge. Selv om den billakken vi bruker er vannbasert, er fullt åndedrettsvern påkrevd.
Det er bare topplakken som fremdeles inneholder skadelige løsningsstoffer. Vi kan forresten klare oss uten denne topplakken også, men leverandørene kan ikke skaffe oss den ennå. Vi har ikke så lang erfaring med vannbasert lakk og eventuelle skadevirkninger av den. I lakk finner du alltid noen tungmetaller, derfor tar vi ingen sjanser. Hvem vet hva forskerne finner ut om 20 år, sier Notvik.
Tørker med propan
Verkstedet har tatt i bruk propangass for å tørke de nylakkerte bilene. Luften varmes opp fra 20 til 60 grader i løpet av fire minutter i et kraftig propangassanlegg.
Anlegget kjører 36 m3 luft gjennom hver lakkboks i løpet av en time, det vil si en lufthastighet på 0,3 meter pr. sekund, noe som er i tråd med de nye europeiske normene.
Verneutstyr
- Tiden uten verneutstyr i bilverkstedet er forbi, konstaterer Notvik. Gutta er flinke til å bruke hansker, åndedrettsvern, hørselsvern, briller og øvrig personlig verneutstyr. Det går av seg selv. Likevel tar vi opp temaet jevnlig og minner dem om hvor viktig det er å bruke utstyret.
Egen rengjøringsmaskin
- I tillegg legger vi stor vekt på å holde orden og ha det ryddig rundt oss. Det er bevisst at vi har flislagt gulvene, det innbyr til å holde dem rene. Vi har investert i en rengjøringsmaskin, som hver enkelt medarbeider tar i bruk på sin arbeidsstasjon etter at en jobb er ferdig.
Vi har også lagt vekt på å plassere verktøyet funksjonelt, da vet du hvor du har det. Alle uttak til strøm, luft og støvavsug er samlet på bestemte steder.
Dette reduserer risikoen for å snuble i kabler og ledninger under arbeidet.
Arbeidsplassen
- Mellom hver arbeidsplass har vi støyavskjerming. Du kan senke denne ned fra hver side av arbeidsstasjonen. Fordelen med denne er ikke bare at den reduserer støyen. Du slipper også sveiseblink og slipesprut fra naboen. Samtidig har alle arbeidsplasser hvert sitt løftebord som
løfter 1,60 meter. Dette er med på å gjøre arbeidsoppgavene enklere, og dette sparer igjen våre medarbeidere for unødvendige slitasjer.
Lite gjennomtrekk
- Det er tydelig at de ansatte setter pris på at det blir satset på arbeidsmiljøet. Her er det ingen gjennomtrekk av folk, ingen slutter i jobben. Før vi åpnet verkstedet i fjor, hadde vi folk på dørene som gjerne ville jobbe hos oss, konstaterer en stolt skadesjef Roald Notvik.