– Digitale og tekniske ferdigheter er viktig kompetanse å ha for å være attraktiv på arbeidsmarkedet. Derfor er det veldig gledelig at så mange svensker har stor selvtillit til egen evne til å forstå og henge med i den tekniske utviklingen, sier Lars Forseth, adm. direktør for ManpowerGroup Sverige, som står bak undersøkelsen.
Ingen kjønnsforskjeller
Undersøkelsen viser at bare 15 prosent av svenskene mener digital teknikk stresser dem i yrkeslivet. De fleste synes også at det er lett å forstå hvordan den fungerer, og bare 13 prosent synes at det er krevende å lære seg ny digital teknikk på jobben. 56 prosent ser på seg selv som den som kolleger spør om råd i digitale spørsmål. Mellom kjønnene finnes det knapt forskjeller i synet på ny digital teknikk.
Positive tall
– Det er positivt at så mange betrakter seg selv som rådgivere i digitale spørsmål og kan hjelpe andre med å lære seg noe nytt. Å la medarbeiderne lære av hverandre, skaper gode forutsetninger for både kompetanseutvikling og idéutveksling, så arbeidsgivere bør ta vare på denne muligheten, sier Lars Forseth.
1707 personer deltok i undersøkelsen. De utgjør et representativt utvalg av Sveriges yrkesaktive befolkning med tanke på alder, kjønn og bosted.
(Pressemelding fra ManpowerGroup Sverige)