Du er her

Løft riktig på jobben

Med riktig løfteteknikk unngår du overbelastning ved tunge løft på jobben.
Av Redaksjonen
Publisert 28.08.2017 09:54

Én av to nordmenn mener de vet hva riktig løfteteknikk er, og at de utfører løft på riktig måte når de blir nødt til å løfte tungt på arbeidsplassen. Dette viser en undersøkelse utført av analysebyrået YouGov på vegne av AJ Produkter.

Tunge løft i flere bransjer

Mange bransjer er preget av tunge løft, noen i høyere grad enn andre. Uavhengig av om du jobber i lager- og industribransjen med tunge løft hver dag, i omsorgsyrker eller på kafé, er det viktig å vite hvordan du kan utføre et godt løft. Ved å øke kunnskapsnivået om løfteteknikk på arbeidsplassen, kan skader bli unngått og trivselen øke.

Bruk riktige hjelpemidler

Det finnes mange produkter som gjør tung arbeidsbelastning lettere. Geir Laget, produktspesialist i AJ Produkter, vet fra erfaring hvor viktig tilrettelegging og riktige hjelpemidler er for å bidra til trygghet og effektivitet på arbeidsplassen. Han jobber daglig med å hjelpe bedrifter med å tilrettelegge for en trygg arbeidsplass gjennom plassering av hjelpemidler som for eksempel løftebord og multitraller.

– Det finnes en hel rekke med hjelpemidler som kan gjøre arbeidsdagen lettere, og ryggen tryggere, slike produkter er gode HMS-tiltak. Snakk med din arbeidsgiver om hva som er mulig på din arbeidsplass, anbefaler Laget.

Laget forteller at hjelpemidler på arbeidsplassen skaper en tryggere og ofte mer effektiv arbeidsplass. Det kan også gjøre at arbeidsgiver kan bruke mindre mannskap på en oppgave, uten å låse flere medarbeidere til det samme.

– Ved å gjøre slike HMS-tiltak blir det tryggere arbeidsforhold og mer fornøyde arbeidere. I tillegg gir det arbeidsgiver muligheten til å måle resultatene ved blant annet mindre tidsbruk på oppgaver og mindre sykefravær, sier Laget.

Han har hjulpet mange arbeidsplasser med å tilrettelegge for sine ansatte, og forklarer at prosessen ofte starter med at de ansatte ytrer at de trenger hjelpemidler eller tiltak. Deretter ser ofte de ansatte og arbeidsgiver etter aktuelle produkter sammen.

– De fleste som kontakter oss lurer på hvordan de kan avlaste ved stående arbeid, hva de kan bruke som hjelp til tunge løft og hvordan de kan håndtere tunge gjenstander, i tillegg er det mange som trenger veiledning til støydemping og riktig sittestilling på jobb, avslutter Laget.

Forberedelser er viktig

Snorre Krosby Hansen, fysioterapeut med master i manuellterapi, forklarer at det er mange myter knyttet til korrekt løfteteknikk. Og at mye av det vi har lært er rett og galt, ikke nødvendigvis stemmer.

– Det har kommet mye informasjon og forskning som viser at mye av det som har vært sagt om korrekt og feil løfteteknikk er delvis, eller i noen tilfeller, direkte feil. I stor grad handler det mye om du er forberedt på å kunne løse den oppgaven du står overfor, sier Krosby Hansen og legger til:

– Å være forberedt kan være så mangt, det kan for eksempel være om du har hjelpemidler tilgjengelig, god nok tid eller om du er godt nok fysisk rustet. Vi er alle forskjellige, og i tillegg er det ikke nødvendigvis naturlig å løfte alt på samme måte.

– Ryggen er skapt for bevegelse

Krosby Hansen understreker at det er mange faktorer som spiller inn ved løft av ulike ting, og at det derfor er vanskelig å si at en metode er den riktige.

– Vi vet at å bøye seg ikke er farlig, og at ryggen er sterk og skapt for å beveges. Men et generelt tips kan være å forsøke få objektet man skal løfte så tett på kroppen som mulig, og jo tyngre du løfter, desto mer fornuftig vil det være å bruke hele kroppen, samt fordele belastningen godt over de store muskelgruppene i ben, hofte og overkropp, avslutter han.

(Pressemelding fra AJ Produkter)

 

Faktaboks

Arbeidsgivers ansvar

  • Opplæring: Se på arbeidsoppgavene som arbeiderne står ovenfor. Sørg for å gi tilstrekkelig opplæring i hvordan disse kan løses på enklest mulig måte. Vær kreative og se på alternative løsninger for oppgaven slik at den blir mindre ensformig/repetitiv. Variasjon er gull.
  • Oppvarming: Skal det først løftes tungt, er det mulig å varme opp litt? Bruk de litt lettere oppgavene først som oppvarming, eller prøv å fordele belastningen.
  • Hjelpemidler: Sørg for at det er hjelpemidler til alle, dersom dette kreves.
  • Tid: Har dere satt av god nok tid til at det er rom for pauser med alternative og lettere oppgaver?
  • Trening: Et annet tips vil være å la arbeidstakerne ha tilgang til trening i eller utenfor arbeidstid. En arbeider som er vant til å takle tyngre belastning under trening vil være bedre rustet til å møte belastningen i arbeidshverdagen. Forebygging koster ofte mindre enn overbelastede arbeidere.

 

Arbeidstakers ansvar

  • Lytt til kroppen: Det er som regel ikke bare en korrekt måte å løfte på. Kroppen har fra naturens side både kompetanse og erfaringer fra løfting siden du var barn.
  • Snakk med arbeidsgiver: Om du har tungt arbeid og sliter, er det lurt å snakke med arbeidsgiver om dette tidlig. Arbeidet kan i mange tilfeller tilpasses, eller løses på en annen måte. Har du egne forslag til arbeidsgiver så for all del ikke hold dem for deg selv! Det er den som utfører oppgaven som best kjenner hvor skoen trykker.
  • Bruk kollegaene dine: Spør deg selv om du kan løse oppgaven på en mer effektiv måte. Om ikke, kanskje en kollega med mye erfaring har noen gode tips.
  • Søk veiledning: Har du fått problemer som ikke innen rimelig tid løser seg av seg selv, ikke nøl med å kontakte bedriftshelsetjeneste, fysioterapeut eller annen helsearbeider innen muskel- og skjelett-området for veiledning.

(Kilde: AJ Produkter)