Du er her

It-ansatte trenger stresshjelp

En ny kanadisk undersøkelse viser at it-bedrifter må investere mer i stresshjelp for sine ansatte. Men i Norge er situasjonen en annen, mener HMS-ekspert.
Av Anonym
Publisert 06.09.2007 08:55

En gruppe forskere ved Universitetet i Ontario har kommet frem til at it-selskaper i større grad må investere i programmer for å hjelpe ansatte med å håndtere en stresset hverdag. Dette gjelder spesielt teknologer som etter hvert har gått over i en lederstilling, og derfor kan føle seg utilpass med sine nye arbeidsoppgaver. Undersøkelsen er basert på dybdeintervjuer med en rekke it-ansatte.

En av professorene som jobbet med undersøkelsen, Nicole Haggerty, sier til kanadiske Computerworld at flere andre forretningsområder, som markedsføring og finans, allerede har tatt problemet på alvor.

Ikke et problem i Norge

Dette er ikke første gangen slike rapporter konkluderer med at it-bransjen tiltrekker seg mennesker som ikke har godt av en stresset arbeidshverdag. For knapt et år siden tok Computerworld Norge opp temaet i et større oppslag.

HMS-leder Arve Aasmundseth i Abelia hevdet den gangen at myten om den superstressede it-medarbeideren er overdrevet, i hvert fall i Norge. Uttalelsen baserte han på en Abelia-undersøkelse som viste at ni av ti hadde det bra. Situasjonen har ikke endret seg stort i løpet av det siste året her til lands, bekrefter han.

- Vi har ikke gjennomført noen ny undersøkelse siden sist, men sykefraværstallene innen it og telekom viser at ingenting tyder på at situasjonen har forverret seg, sier Aasmundseth til Computerworld.no. 
Tøft, men trygt  Han påpeker at mange har det travelt nå som næringslivet går svært bra, men dette betyr også at jobbene er trygge.

- Er det et godt nok apparat i it-bedriftene for å få de som har det tøft på beina igjen?

- Det kan jeg så godt som svare et ubetinget ja på. De fleste bedriftene i Norge har gode rutiner på dette området. Dessuten har vi generelt sett et godt system i Norge. Det er mer interessant hva som gjøres i forkant, sier han og viser til viktigheten av at de ansatte og ledelsen må ha en god dialog for å sette grenser.

Samtidig er fleksibilitet viktig for å hindre stressede medarbeidere, mener Aasmundseth.

Kilde: E24