Eline Opsahl fikk prøve seg i hotelldirektørstolen til Claus Petersen. (Foto: Scandic Hotels Norge)

Hotellkjede innfører ny rekrutteringspraksis

Mandag 3. desember er det FNs internasjonale dag for funksjonshemmede. I årets søkelys står mer inkludering og likestilling. Scandic Norge markerer dagen ved å introdusere en ny rekrutteringspraksis for et mer inkluderende arbeidsliv.

Publisert

Ifølge SSB står i dag 85 000 personer med nedsatt funksjonsevne, som kan og ønsker å stå i arbeid, uten jobb. Norges Handikapforbund (NHF) opplever at utfordringene med å få arbeid er en av de største problemene for deres medlemmer.

Lover jobbintervju

Denne utfordringen ønsker Scandic Norge å være med på å løse, heter det i en pressemelding fra Scandic Hotels. Fra 1. januar forplikter hotellkjeden seg til å kalle inn minst en funksjonshemmet kandidat til intervju dersom vedkommende opplyser om funksjonsnedsettelse i søknadsprosessen og for øvrig er kvalifisert for stillingen hun eller han søker på. Med dette følger et løfte om å ta søkerne på alvor. Målet er å ansette flere med nedsatt funksjonsevne og vise at mangfold er en styrke i arbeidslivet.

– Vi har allerede vist at vi mener alvor når vi sier at Scandic skal bidra til et mer inkluderende arbeidsliv. Gjennom programmer som «Ringer i Vannet» og «Helt Med» har vi det siste året rekruttert mer enn 20 nye ansatte. Nå tar vi vårt arbeid et steg videre og håper at også flere bedrifter lar seg inspirere til å bidra til et mer inkluderende arbeidsliv, sier Elin Ekrol, HR-direktør Scandic Hotels Norge.

Staten har allerede samme praksis, men Norges Handikapforbund opplever at det blir for få jobber ut av intervjuene. Tall fra SSB viser at kun 43,9 prosent av de med nedsatt funksjonsevne er i arbeid - mot 70 prosent i resten av befolkningen.

– Vi applauderer initiativet fra Scandic, og håper at deres gode eksempel vil bidra til at næringslivet både intervjuer og ansetter flere med funksjonshemninger. Det er nemlig ikke slik at nedsatt funksjonsevne automatisk betyr nedsatt arbeidsevne, sier regionkontorleder Jørgen Foss i NHF Oslo.

Overtar hotelldriften for én dag

Arbeidet med tilgjengelighet for alle i Scandic startet for alvor i 2003 da hotellkjeden ansatte Magnus Berglund som tilgjengelighetsambassadør. Berglund har gjennom mer enn 15 år utdannet hotellpersonale i å forstå hvordan man kan legge til rette for gjester med funksjonshemming. Nå utvides fokuset til også å gjelde ansatte og et mer inkluderende arbeidsliv. For å markere dagen for funksjonshemmede og det nye ansettelsesinitiativet, fikk flere med nedsatt funksjonsevne være med å drifte Scandic Fornebu mandag.

– De skal fylle rollene som blant annet hotelldirektør, resepsjonist og konferansevert. Vi er trygge på at hotellet er i gode hender. Nedsatt funksjonsevne er ikke det samme som nedsatt arbeidsevne. Vår målsetning er å gjøre våre hoteller tilgjengelig for alle. Dette gjelder både for våre gjester, men også for de som jobber hos oss, sier Ekrol.

(Pressemelding fra Scandic Hotels)

Powered by Labrador CMS