Du er her

Gode ideer ga HMS-pris

Saga Fjordbase fra Florø er kåret til årets HMS-bedrift av Hjelp24. Gode HMS-ideer fra de ansatte har resultert i smarte løsninger, som bidro til at selskapet vant årets pris.
Av Jan Tveita
Publisert 16.01.2012 09:06

Fra prisutdelingen: Danckert Dankertsen i Saga Fjordbase og avdelingsleder for Hjelp24 i Førde, Laila Aarseth.(Foto: Saga Fjordbase)

– Etter å ha jobbet iherdig med HMS i mange år, er det ekstra hyggelig å bli verdsatt med denne prisen. Kunder som Statoil og andre oljeselskaper stiller hele tiden store krav til HMS. Vi ble nylig ISO 14001-sertifisert, og sammen med årets bedriftspris fra Hjelp 24 føler vi at dette er med på å understreke vår posisjon som en seriøs og vesentlig logistikkleverandør til offshore-bransjen, sier HMS- og kvalitetsleder Danckert Dankertsen. Han har jobbet med HMS i konsernet helt siden 1986.


Leverer forsyningstjenester

Selskapet driver med forsyningstjenester og er etablert på landets største base som går over hele 700 mål. Det er 3,5 kilometer å gå fra den ene enden av basen til den andre. Totalt er det 500 årsverk på basen, der selskapets egne ansatte utgjør 120 årsverk. Dette er faktorer som krever målrettet arbeid med HMS over tid for å få gode resultater.


Rapportering på skinner

Dankertsen sier at det å engasjere hele organisasjonen er et viktig suksesskriterium for å utvikle HMS-arbeidet i deres selskap.
– Vi opplever at det er stor åpenhet i miljøet slik at våre ansatte blir flinke til å rapportere om uønskede hendelser, nestenulykker og forslag til forbedringer. Årlig mottar vi 2000 rapporter som blir håndtert i et elektronisk system. For hvert avvik iverksetter vi i snitt to forebyggende tiltak, noe som utgjør cirka 4000 tiltak i året, forklarer Dankertsen.De ansatte får alltid tilbakemeldinger på saker de rapporterer inn, og på denne måten kjenner de at de blir tatt på alvor.


Utvikler egne HMS-løsninger

Det var nettopp gode ideer fra selskapets egne ansatte som ga seier i konkurransen om årets HMS-pris.– Tidligere brukte vi kjegler med sperrebånd av plast. Dette var håpløst og blåste bort i typisk vestlandsvær med kraftig vind. Etter forslag fra de ansatte utviklet vi en modell der vi plasserte plastrør i et fundament. Vi kjøpte plastkjetting i ulike farger som dras mellom fundamentene. Dette har blitt et enkelt egenutviklet produkt basert på de ansattes ideer som både bedrer sikkerheten og selges til andre virksomheter. Dette er et lite, men flott eksempel på godt HMS-arbeid i praksis, opplyser Dankertsen.


Gjennomsyrer alle ledd

Saga Fjordbase har tanke på HMS i alle ledd, noe som merkes i hele selskapet.– HMS-systemene er eksepsjonelt bra, og det blir kommentert av store kunder som Statoil. Dette fører igjen til at de hele tiden får nye, store oppdrag. På tross av mye farlig arbeid, har de omtrent aldri skader eller ulykker. De jobber hele tiden forebyggende. Som leverandør av bedriftshelsetjenester har vi aldri sett maken til profesjonell HMS-styring fra en landbasert virksomhet. De er like profesjonelle som en offshorevirksomhet, sier avdelingsleder Laila Aarseth i Hjelp24 Førde.


HMS på nytt nivå

Særlig er Aarseth imponert over at selskapet utvikler helt egne HMS-løsninger. Dette gjør at leverandøren er i en klasse for seg.– Saga Fjordbase er så dyktige med HMS-arbeidet sitt at løsningene de utvikler, kan selges videre til andre virksomheter i bransjen. Dette gjorde selskapet til en soleklar vinner av årets HMS-pris fra Hjelp24. Gjennom sine verdifulle ideer internt i selskapet tar de HMS-arbeidet til et nytt nivå.


Velferdsgrupper

HMS er et selvsagt punkt på agendaen for ledelsen i Saga Fjordbase, og lederne er veldig engasjerte i temaet.
– Selskapet har liten turnover, og dermed er HMS med på å påvirke kulturen i selskapet og setter seg i ryggraden hos den enkelt ansatte. Dette er engasjerende for meg som er ansvarlig for fagområdet, opplyser Dankertsen.De siste årene har det vært stor oppmerksomhet rundt velferdsgrupper. Felles aktiviteter på fritiden er med på å bidra til bedre trivsel på jobb og er viktig for å integrere nyansatte. Aktivitetene er varierte innenfor både mat, vin, hobby, juleverksted, samt fjell og turgruppe, i tillegg til bedriftsfotball og volleyball.


Andre arbeidsmiljøtiltak

* Familiedag på basen.
* God kantineordning.
* Trimrom på huset.
* Massasjestoler.
* Arbeidsmiljøundersøkelser annet hvert år, med påfølgende gruppearbeid og tiltak, bedriften legger stor vekt på at alle får mulighet til å delta i utarbeidelse av tiltak.
* Årlig team-building med fag og sosialt. Tema på faglig del er gjerne henta fra arbeidsmiljøundersøkelsen.
* Ergonomiske kartlegginger.
* Lav terskel for å gjennomføre arbeidsplassvurderinger.
* IA-bedrift - tett oppfølging, bla blomst ved 1 ukes fravær, med ønske om god bedring og velkommen tilbake på jobb.
* Siste årene høgt fokus på kompetanseheving. Videre har ledelsen praksis på å ta med medarbeidere på for eksempel Temposeminar og Oljemesse. Dette blir det satt stor pris på av medarbeiderne.(Pressemelding)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uken!Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året! 

"