Du er her

Forebygg fall på glattisen

Om vinteren skjer det mange fallulykker i arbeidslivet. Yrkesgrupper som helt eller delvis jobber utendørs, løper størst risiko. Mest utsatt er middelaldrende kvinner i omsorgsyrker.
Av Redaksjonen
Publisert 16.01.2019 12:21

I Sverige sklir og faller rundt 25 000 personer hver vinter så stygt at de må oppsøke lege, skriver nettstedet prevent.se. Postbud, sjåfører, ansatte i hjemmetjenesten og bygningsarbeidere er eksempler på utsatte yrkesgrupper. Flest fall- og skliulykker skjer i desember, januar og februar.

Større risiko for kvinner

Isete fortau og gangveier, glatte trapper og entreer fulle av snø og slaps er noen av risikomomentene. Korridorer innendørs kan også bli isglatte når snø og slaps dras inn.

En sjåfør som hopper ut av bilen på en gårdsplass som ikke er strødd, kan skli eller snuble. Stressete ansatte i hjemmetjenesten som må gå til fots mellom brukernes boliger om vinteren, løper stor risiko for å falle. Statistikk fra Arbetsmiljöverket viser at risikoen for å havne i en skliulykke er 20 prosent høyere for kvinner.

Risikoen stiger med alderen

Et fall får større konsekvenser jo eldre man blir. Risikoen for å pådra seg et benbrudd stiger med alderen, og du blir ikke så fort frisk igjen. Dårligere balanse, smidighet og reaksjonsevne spiller også en stor rolle. Brodder er en god måte å beskytte seg mot å skli og falle på glattisen.

Brodder like viktig som sykkelhjelmen

– Brodder burde være noe som ikke bare gamle damer bruker. Bruk brodder på lik linje med sykkelhjelm, noe du rett og slett bare tar på deg når du skal ut på hålkeføre. Det er ingen overraskelse at det kommer en vinter med glatte veier når man bor i Norden, sier Karin Bernhoff, overlege på ortopedisk avdeling ved Akademiska sjukhuset til SVT Nyheter.

(prevent.se)

 

Faktaboks

Slik unngår du å skli og falle på hålkeføre

  • Bruk brodder

For best effekt skal broddene dekke både framfot og hæl. Men fordi vi setter ned hælen først når vi går, er brodd på hælen ekstra viktig.

  • Gå med hele foten

Jo større flate av fotsålen som berører underlaget, desto større friksjon blir det. Senk tyngdepunktet i kroppen.

  • Ta korte steg

Gå med kortere steg enn normalt og senk gåfarten. Det er ofte når vi øker farten eller v begynner å gå fra å ha sittet stille at ulykken skjer.

  • Tren balanse

Balanse- og koordineringstrening i kombinasjon med styrketrening reduserer ulykkesrisikoen og gjør kroppen din bedre rustet til å ta imot et fall.

(Kilde: prevent.se)